Szívderítő

a Magyar Kardiológusok Társaságának
szakmai felügyeletével

Címkefelhő: egészséges táplálkozás

Sokkoló eredmények születtek az idei Szívünk Napján

Magyarország a szív- és érrendszeri megbetegedéseket tekintve Európa nemzetei között dobogós helyet foglal el. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint azok az eredmények, amelyek az idei Szívünk Napja rendezvényen születtek. 

Régen a cukrot gyógyszernek hitték és reklámozták is

Egy új kutatás szerint a cukor kifejezetten „mérgező”, ez megerősíti azt a több évtizede terjedő véleményt, hogy a cukor nem kifejezetten jó a szervezetünknek. Egy friss amerikai tanulmányból most kiderült, hogy a hozzáadott cukor fogyasztásának csökkentése gyorsan, akár már kilenc nap alatt is javíthatja az elhízott gyerekek anyagcsere-eredményeit anélkül, hogy mérsékelnék a kalóriabevitelt. Az 1960-as években azonban még úgy hirdették a cukrot, mint valami nélkülözhetetlen, egészséges terméket.

Több zöldség = kevesebb lerakódás az ereinkben!

Egy amerikai kutatás szerint, ha valaki sok gyümölcsöt és zöldséget eszik fiatal felnőttkorában, annak később is kevesebb kalcium rakódik le a szívkoszorúerében. Vagyis nem elég, ha idősebb korunkban „jön meg az eszünk”, már ami a táplálkozásunkat illeti.

Rántott hús, fogyókúra, nassolás - így eszik a magyar diák

A magyar diákok negyede elégedetlen a súlyával, és tízből ketten legalább egyszer belekezdtek már valamilyen fogyókúrába. Ezzel szemben negyedük napi 3-5 órát internetezik vagy tévézik, és csaknem 50 százalékuk egyáltalán nem sportol. Több mint egyharmaduk naponta nassol valamit, főként csokoládét és chipset, de egyre többen rágcsálnak gyümölcsöt is a főétkezések között. A legkedveltebb ételük az iskolában a rántott hús, miközben nagyon fontosnak tartják az egészséges táplálkozást. Többek között ez derült ki a Debreceni Egyetem szakmai partnereivel közösen végzett reprezentatív kutatásból.

Óvodában tanítható igazán a szívbarát életmód!

A mindössze 3 éves óvodások körében elindított egészségnevelési program jelentős javulást hozott az egészséggel kapcsolatos magatartás és az elhízás megelőzése terén – ezt mutatják egy új, spanyol tanulmány eredményei.

Cseréljük le a szívünk miatt a telített zsírsavakat!

Egy új amerikai tanulmány szerint a szív- és érrendszeri egészségünk megőrzése szempontjából nemcsak az a fontos, hogy elhagyjuk az étrendünkből a telített zsírsavakat, hanem az is, hogy helyettük telítetleneket – különösképpen többszörösen telítetleneket -, valamint jó minőségű szénhidrátokat fogyasszunk.

A bogyós gyümölcsök és zöld zöldségek fogyasztanak

Mindenkinek kellene ennie zöldséget és gyümölcsöt – minden nap. Ha pedig kifejezetten a fogyás a cél, akkor több gyümölcsöt és keményítőt nem tartalmazó zöldséget (például brokkolit) válasszunk. Azok fogyasztása segít a kilókkal vívott küzdelemben.

Tesztelje le, egészségesen táplálkozik-e!

Az egészséges életmód része a megfelelő, vagyis kellően változatos, jól összeállított, a túlzásokat minden tekintetben kerülő táplálkozás. Az étkezés ugyanakkor nemcsak fizikai szükséglet, hanem egyfajta örömforrás is, a kultúránk, mindennapjaink fontos része, amely nemcsak az egyes tápanyagok kellő mennyiségű, arányú beviteléről szól.

Karácsonyi ételek finoman, egészségesen

Pácolt, füstölt húsok (például töltött káposztába) inkább csak mértékkel, hal azonban bőven kerülhet a karácsonyi asztalra – javasolja Dr. Lichthammer Adrienn. A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának adjunktusa szerint az ünnepi menü is lehet egészséges, csak oda kell figyelni az elkészítési módra.

Még nem késő módosítani: így lehet zsírszegényen sütni

A sült ételeknek kellemes íze van, össze sem hasonlítható a főtt vagy párolttal. Azonban a sütés során nemcsak jobban károsodhatnak a tápanyagok, de az egészségre ártalmas anyagok is keletkezhetnek, ráadásul a zsiradékban sütés jelentősen növeli az ételek energiatartalmát is. Bemutatjuk, mire figyeljen sütéskor és hogyan csökkentheti a sült ételek zsiradéktartalmát. A karácsonyi nár menü készülhet így is!

Így készítsünk jó levest!

A leves az ember egyik legősibb és legalapvetőbb tápláléka. Európában és Magyarországon is kedvelt fogás, amelyet kis odafigyeléssel valóban egészségessé tehetünk - tehát ebben az értelemben is lehet "jó" a levesünk. Nézzük, hogyan!

A fogyáshoz vezető 5 lépés

Ahhoz, hogy fogyjunk, több kalóriát kell elégetnünk mint amennyit megeszünk. De nem mindig nyilvánvaló, hogy miképpen érhetjük ez el. A legtöbb ember számára a sikeres fogyókúra két lépésből áll: egészséges ételek kiválasztása és fizikai aktivitás. Ha megismerjük e két elem helyes egyensúlyát, hatékonyabban fogyhatunk, és könnyebben megtarthatjuk a testsúlyunkat.

Utolérte a tavaszi fáradtság? Tehet ellene!

Hónapok óta végre először süt a nap, egyre langyosabb az idő - mégis sokan érzik magukat rosszabbul, mint télen. Fáradtak, elnyűttek. Mit tehetünk a tavasz fáradtság ellen?

Igenis szükségünk van édességre!

Bár vélhetőleg mindenki ismer olyan embert, aki megvan édesség nélkül is (viszont él-hal a sós sütikért vagy a kolbászért), de azért a legtöbbünk nagyon vágyik olykor-olykor egy kis édességre. Vagy épp minden nap. Miért?

Összesen 61

Tagok (442)

  • Ilike
  • peti0318
  • Sun May
  • kopi
  • sikernet
  • Varga István
  • misi
  • Tamás
  • tom968
  • Zsuzsi
  • katalizator
  • doktore

Hírek

fotó: Pixabay

ELKÖLTÖZÜNK!

A Szívderítő, a Magyar Kardiológusok Társaságának betegek számára készült oldala eddig is az Origóval közösen készült, de mostantól a friss tartalmakat már csak közvetlenül az Origón érhetik el olvasóink: a http://www.origo.hu/egeszseg/szivderito oldalon, az Origo kardiológiai rovatában. 

Magyar Kardiológusok Társasága

Soha ennyi orvos nem akart kardiológiáról tanulni

Minden eddiginél nagyobb létszámban, több mint 2200-an érkeztek a határon túlról és a tengerentúlról is orvosok és szakdolgozók a jubileumi 60. balatonfüredi kardiológiai konferenciára, melyen számos nemzetközi újdonságot ismertettek a résztvevőkkel.

Fotó: pixabay.com

A koplalás a fogyás ellensége

Ha valaki úgy szeretne lefogyni, hogy éhezteti magát, azzal ideig-óráig elérheti ugyan a célját, de számolnia kell a koplalásnak a szervezetre gyakorolt káros hatásaival. Ráadásul rövid időn belül a keservesen leadott kilók is visszatérnek. Ez biztos!

Fotó: Bigstock

Fogyással csökkenthető a stroke kockázata is!

Sokat tehetünk annak érdekében, hogy csökkentsük a stroke bekövetkeztének esélyét. Még akkor is tehetünk valamit, ha már volt stroke-unk, és el akarjuk kerülni a következőt.

Fotó: Pixabay.com

Az anya szíve és a gyermek egészsége - így függ össze!

Az anya a szeretetén, törődésén kívül még sokféle módon befolyásolhatja gyermeke életét - mint ahogy a gyermek is hatással van az édesanyjára. Nézzük, mit érdemes tudni az anyai és gyermeki szívről!