Szívderítő

a Magyar Kardiológusok Társaságának
szakmai felügyeletével

Címkefelhő: egészséges táplálkozás

Sokkoló eredmények születtek az idei Szívünk Napján

Magyarország a szív- és érrendszeri megbetegedéseket tekintve Európa nemzetei között dobogós helyet foglal el. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint azok az eredmények, amelyek az idei Szívünk Napja rendezvényen születtek. 

Régen a cukrot gyógyszernek hitték és reklámozták is

Egy új kutatás szerint a cukor kifejezetten „mérgező”, ez megerősíti azt a több évtizede terjedő véleményt, hogy a cukor nem kifejezetten jó a szervezetünknek. Egy friss amerikai tanulmányból most kiderült, hogy a hozzáadott cukor fogyasztásának csökkentése gyorsan, akár már kilenc nap alatt is javíthatja az elhízott gyerekek anyagcsere-eredményeit anélkül, hogy mérsékelnék a kalóriabevitelt. Az 1960-as években azonban még úgy hirdették a cukrot, mint valami nélkülözhetetlen, egészséges terméket.

Több zöldség = kevesebb lerakódás az ereinkben!

Egy amerikai kutatás szerint, ha valaki sok gyümölcsöt és zöldséget eszik fiatal felnőttkorában, annak később is kevesebb kalcium rakódik le a szívkoszorúerében. Vagyis nem elég, ha idősebb korunkban „jön meg az eszünk”, már ami a táplálkozásunkat illeti.

Rántott hús, fogyókúra, nassolás - így eszik a magyar diák

A magyar diákok negyede elégedetlen a súlyával, és tízből ketten legalább egyszer belekezdtek már valamilyen fogyókúrába. Ezzel szemben negyedük napi 3-5 órát internetezik vagy tévézik, és csaknem 50 százalékuk egyáltalán nem sportol. Több mint egyharmaduk naponta nassol valamit, főként csokoládét és chipset, de egyre többen rágcsálnak gyümölcsöt is a főétkezések között. A legkedveltebb ételük az iskolában a rántott hús, miközben nagyon fontosnak tartják az egészséges táplálkozást. Többek között ez derült ki a Debreceni Egyetem szakmai partnereivel közösen végzett reprezentatív kutatásból.

Óvodában tanítható igazán a szívbarát életmód!

A mindössze 3 éves óvodások körében elindított egészségnevelési program jelentős javulást hozott az egészséggel kapcsolatos magatartás és az elhízás megelőzése terén – ezt mutatják egy új, spanyol tanulmány eredményei.

Cseréljük le a szívünk miatt a telített zsírsavakat!

Egy új amerikai tanulmány szerint a szív- és érrendszeri egészségünk megőrzése szempontjából nemcsak az a fontos, hogy elhagyjuk az étrendünkből a telített zsírsavakat, hanem az is, hogy helyettük telítetleneket – különösképpen többszörösen telítetleneket -, valamint jó minőségű szénhidrátokat fogyasszunk.

A bogyós gyümölcsök és zöld zöldségek fogyasztanak

Mindenkinek kellene ennie zöldséget és gyümölcsöt – minden nap. Ha pedig kifejezetten a fogyás a cél, akkor több gyümölcsöt és keményítőt nem tartalmazó zöldséget (például brokkolit) válasszunk. Azok fogyasztása segít a kilókkal vívott küzdelemben.

Tesztelje le, egészségesen táplálkozik-e!

Az egészséges életmód része a megfelelő, vagyis kellően változatos, jól összeállított, a túlzásokat minden tekintetben kerülő táplálkozás. Az étkezés ugyanakkor nemcsak fizikai szükséglet, hanem egyfajta örömforrás is, a kultúránk, mindennapjaink fontos része, amely nemcsak az egyes tápanyagok kellő mennyiségű, arányú beviteléről szól.

Karácsonyi ételek finoman, egészségesen

Pácolt, füstölt húsok (például töltött káposztába) inkább csak mértékkel, hal azonban bőven kerülhet a karácsonyi asztalra – javasolja Dr. Lichthammer Adrienn. A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának adjunktusa szerint az ünnepi menü is lehet egészséges, csak oda kell figyelni az elkészítési módra.

Még nem késő módosítani: így lehet zsírszegényen sütni

A sült ételeknek kellemes íze van, össze sem hasonlítható a főtt vagy párolttal. Azonban a sütés során nemcsak jobban károsodhatnak a tápanyagok, de az egészségre ártalmas anyagok is keletkezhetnek, ráadásul a zsiradékban sütés jelentősen növeli az ételek energiatartalmát is. Bemutatjuk, mire figyeljen sütéskor és hogyan csökkentheti a sült ételek zsiradéktartalmát. A karácsonyi nár menü készülhet így is!

Így készítsünk jó levest!

A leves az ember egyik legősibb és legalapvetőbb tápláléka. Európában és Magyarországon is kedvelt fogás, amelyet kis odafigyeléssel valóban egészségessé tehetünk - tehát ebben az értelemben is lehet "jó" a levesünk. Nézzük, hogyan!

A fogyáshoz vezető 5 lépés

Ahhoz, hogy fogyjunk, több kalóriát kell elégetnünk mint amennyit megeszünk. De nem mindig nyilvánvaló, hogy miképpen érhetjük ez el. A legtöbb ember számára a sikeres fogyókúra két lépésből áll: egészséges ételek kiválasztása és fizikai aktivitás. Ha megismerjük e két elem helyes egyensúlyát, hatékonyabban fogyhatunk, és könnyebben megtarthatjuk a testsúlyunkat.

Jó hír hipertóniásoknak: a sószegény étrend megszokható

A nátrium közismert a magas vérnyomás kockázatát növelő hatásáról. Ez arra vezethető vissza, hogy a nátrium vízvisszatartó tulajdonsága révén a szívre nagyobb munka hárul, mivel nagyobb vérmennyiséget kell pumpálnia a szervezetben. 

Utolérte a tavaszi fáradtság? Tehet ellene!

Hónapok óta végre először süt a nap, egyre langyosabb az idő - mégis sokan érzik magukat rosszabbul, mint télen. Fáradtak, elnyűttek. Mit tehetünk a tavasz fáradtság ellen?

Összesen 52

Tagok (424)

  • Zsozsi
  • peti0318
  • misi
  • tom968
  • Magnes
  • doktore
  • kopi
  • katalizator
  • Ilike
  • Tamás
  • sikernet
  • Zsuzsi

Hírek

Fotó: Pixabay.com

Néma gyilkos, melynek oka gyakran ismeretlen

A magasvérnyomás (hipertónia) a legelterjedtebb szív-érrendszeri betegség. Fő veszélyét a sokszor csak évek után kialakuló érrendszeri szövődmények jelentik. A legtöbb esetben az emelkedett vérnyomás kezdetben nem okoz jelentős panaszt a betegnek, és ez félrevezető lehet. Ezért hívják a hipertóniát "néma gyilkosnak", mert szinte észrevétlenül is képes súlyos szervkárosodásokat előidézni.

fotó: Pixabay

Új eredmények: az alkohol nem védi, hanem épp károsítja a szívet!

Egy kaliforniai vizsgálat kimutatta, hogy az alkoholt túlzott mértékben fogyasztók körében nagyobb a pitvarfibrilláció, a miokardiális infarktus és a pangásos szívelégtelenség kockázata is. Ráadásul azok a betegek, akik a hagyományos kockázati tényezők nélkül élnek, de túlzott mennyiségben fogyasztanak alkoholt, aránytalanul ki vannak téve ennek a három kardiológiai kórképnek.

Fotó: Pixabay.com

Nők a menopauza időszakában: vigyázzon jobban a szívére, aludjon eleget!

A változókorban lévő hölgyeknél a hormonális változások miatt megemelkedik a szívbetegségek és a stroke kockázata. Egy kutatás szerint a súlyos betegségek kialakulásának veszélyét pedig tovább növeli a pihentető alvás hiánya.

Fotó: Pixabay.com

Bizarr munkahelyi intézkedések - ne dolgozzon már annyit a munkavállaló!

Nemrég lehetett olvasni hogy január 1-jétől a francia alkalmazottak megkapták azt a jogot, hogy figyelmen kívül hagyják a munkaidőn kívül érkező emaileket. A munka és magánélet egyensúlyát máshol is megpróbálják beállítani, ám az eszközök és a munka befejezésének időpontja néhol egész bizarr a számunkra.

Fotó: pixabay.com

Fogyás "elválasztó diétákkal"

Elhízás esetén már akár 10 százalékos testsúlycsökkenés is számos betegség kockázatát mérsékli - a fogyás tehát fontos dolog. Az elválasztó típusú diéták is alkalmasak lehgetnek erre - de nem azért, amit állítanak magukról. Csupán alacsonyabb lesz a kalóriabevitel, ha egyféle típusú élelmiszert eszünk. Nézzük, mit mondanak a szakemberek az alábbi kétféle diétáról.