Szívderítő

a Magyar Kardiológusok Társaságának
szakmai felügyeletével

Címkefelhő: táplálkozás

Életmentő zöldségek őszi napokra

Itt az ősz, egyre hűvösebb az idő, étkezzünk ennek megfelelően! Multivitaminok helyett az ételek megfelelő összeválogatásával is rengeteget tehetünk az egészségünkért. Jó, ha minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, most azonban eláruljuk, miért is hasznosak a zöld színű ételek. Válassszuk őket minél többször!

Nem a pálinka a legjobb szíverősítő

Ha Ön dohányzik, reggelente nehezen ébred, a zöldségek helyett inkább az alkohol a barátja, és még nevetni sem szokott magán, akkor az átlagosnál nagyobb a szívinfarktus-kockázata. Összegyűjtöttük, hogyan csökkentheti annak az esélyét, hogy a szíve idő előtt felmondja a szolgálatot.

A szív- és érrendszer védelméről

Talán nem egyértelmű, hogy milyen lehet a "jó" koleszterin, és a "rossz" koleszterin egyáltalán miért lehet veszélyes. A magas koleszterinszint bizonyítottan a szív- és érrendszeri megbetegedések fő rizikófaktora, ám ez a tényező az egyik leginkább befolyásolható a kockázati tényezők közül - hívják fel a figyelmeztetnek a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének szakemberei. 

Mit együnk, ha magas a koleszterinszintünk?

Emelkedett koleszterinszint esetén leginkább a telített zsírsav bevitelünket kell mérsékelni. Ezek
a zsírsavak elsősorban az állati eredetű élelmiszerekben lelhetőek fel, látható, vagy rejtett
zsiradék formájában.

A lakosság 60 százaléka érintett

Hazánkban a 19-64 év közötti felnőtt lakosság 60%-ánál a vér koleszterinkoncentrációja meghaladja a normál értéket, ennek is következménye, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések hazánkban a vezető halálokok közé tartoznak – állítja legújabb Táplálkozási Akadémia hírlevelében a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.

A szín és a tárolás is számít!

Főleg az őszi-téli időszakban fontos az immunrendszerünk támogatása, akár helyes táplálkozással is. Nem mindegy, hogy milyen színű zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztunk, és számít a tárolás is, ugyanis a sérült vagy megvágott a gyümölcs már veszít vitamintartalmából  – mondja Veresné Dr. Bálint Márta, a Semmelweis Egyetem ETK Dietetikai és Táplálkozástudományi tanszékének docense.

Nem is olyan ijesztőek az E-számok

Egy darab E betű és 3 darab szám. Szinte mindegyik csomagolt élelmiszerünkben van olyan adalékanyag, amelyet ezzel a jelrendszerrel jelölünk. Most kiderül, hogy pontosan mit jelentenek ezek a betűk és a számok.

Megvédheti a szívét, ha így táplálkozik!

A szív- és érrendszeri rizikófaktorok közül az egyik legjelentősebb a magas koleszterinszint, ám a zsírfogyasztással, és általában a koleszterinnel kapcsolatos ajánlások némileg finomodtak az elmúlt évtizedekben: ma már inkább ajánlanak egyes élelmiszereket, és nincs kifejezett tiltás a régen .

5 lépés a szívbarát életmód felé

A szívünk egészségét védő életmód kialakítása nem olyan nehéz, mint hinnénk. Apró változtatásokkal napról napra egyre egészségesebben élhetünk, és még ha néha úgy is tűnik, hogy önző módon magunkat tesszük az "első helyre", ez a változás az egész környezetünkre jó hatással lehet!

Téli tippek zöldség és gyümölcsevéshez

Télen a jó illatú fűszeres édességek, nassolnivalók és rágcsák különösen vonzóak, pláne, ha egy hideg nap után a meleg fűtőtestnek dőlve majszolhatunk. Pedig ilyenkor is oda kell figyelnünk a változatos étkezésre, a zöldség- és gyümölcsfogyasztásra, ha nem szeretnénk, hogy végül ágyban töltsük az ünnepeket. Összeszedtünk néhány tippet, hogy hogyan tudunk kreatívan még több vitamint csempészni a téli napokba.

A Guinness-rekordon túl: hogyan hat az alma a szervezetre?

Az egészséges életmódra, azon belül is a megfelelő mennyiségú zöldség- és gyümölcsfogyasztásra hívták fel a figyelmet egy rekordkísérlettel Budapesten. Több mint 1000 ember evett egyszerre, 5 percen át almát - és ezzel Guinness-rekordot döntöttek! De miért is épp alma? Mire jó ez a gyümölcs?

Egyen, hogy ne legyen szívbeteg!

Vannak, akik semmibe veszik az élelmiszerek hatását az egészségükre (persze általában csak addig, míg betegséget nem okoznak ezzel maguknak), mások túlzott jelentőséget tulajdonítanak minden falat ételnek és alárendelik az egész életüket a megfelelőnek vélt étkezés megvalósításának. Az igazság a kettő között van!

Készüljön szívbarát karácsonyi menüvel! Receptek is!

Ezen a hideg estén, ahogy itt ülök a meleg cserépkályha mellett, már minden porcikámmal érzem, hogy hamarosan újra itt lesz karácsony. Szinte érzem a halászlé, a töltött káposzta, a sült pulyka illatát; a finom diós és mákos bejgli ízét a számban, amit édesanyám és nagymamám minden évben ilyenkor elkészített. Így kavarognak bennem gyermekkorom csodaszép, meghitt karácsonyai.

Kevesebb halnak majd meg ezután szívbetegségben

Legalábbis ezt remélik az ÁNTSZ szakemberei, mivel szerdától minden egyes, a hazai kiskereskedelmi forgalomban kapható élelmiszernek meg kell felelnie a transz-zsírsav tartalmat korlátozó rendelet előírásainak, lejár a türelmi idő. Az egy évvel ezelőtt életbe lépett rendelet pozitív hatása már érezhető: az ellenőrzések szerint csökkent az egészségügyi kockázatot jelentő élelmiszerek száma. 

Kövesse ezt az ajánlást és egészséges marad a szíve!

Bár sokan láttunk már különféle táplálkozási piramisokat, ajánlásokat, a kardiológusok 2008-ban megújult Harvard-piramist tartják a legalkalmasabbnak arra, hogy betartásával a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát mérsékeljük. 

Összesen 75

Tagok (429)

  • Magnes
  • tom968
  • Tamás
  • katalizator
  • kopi
  • Zsuzsi
  • doktore
  • Varga István
  • sikernet
  • misi
  • Ilike
  • peti0318

Hírek

Fotó: pixabay.com

Nem minden cukrot helyettesítő anyag kalóriamentes!

Az édes ízt alapvetően mindenki szereti, ez velünk született sajátosság, viszont a cukor túlzott beviteléből fakadó kilók és a jelentkező egészségügyi problémák már nem okoznak számunkra olyan örömet, mint egy-egy édes étel-ital elfogyasztása. Lássuk, mivel válthatjuk ki a cukrot!

Fotó: pixabay.com

Nem tesz jót a koleszterinszintünknek a sok szénhidrát!

Kanadai kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy nem túl jó ötlet a telített zsírsavakat szénhidrátokra cserélni az étrendben. Ez ugyanis nem tesz olyan jót a koleszterinszintnek, mint azt korábban gondolták.

Fotó: Pixabay.com

A veleszületett szívbetegeknek vigyázni kell a fogamzásgátlóval

A veleszületett szívbetegséggel élő nők nagy része használ valamilyen fogamzásgátlást, a védekezést alkalmazók 84 százaléka fogamzásgátló tablettát (is) szed – ismertették amerikaiak kutatásaik eredményét. Kiderült, hogy nagyon sok magas szív- és érrendszeri kockázattal együtt élő nő szed ösztrogén-tartalmú fogamzásgátlókat, pedig az ő számukra ez nem ajánlott. Ebben a csoportban a vérrögök előfordulási aránya is nagyobb.

Fotó: Pixabay.com

Pitvari sövényhiány - a leggyakoribb veleszületett szívhibák egyike

A bal és jobb pitvar közötti sövény (szeptum) nyitott. A két pitvart elválasztó falon lévő lyukon keresztül oxigénben gazdag vér áramlik a magasabb nyomású bal szívfélből az alacsonyabb nyomású jobb szívfélbe, ahol oxigénben még szegény vér kering (ami még nem frissült fel a tüdőben).

Fotó: Bigstock

A kismértékű kalciumlerakódás is növelheti a szívinfarktus kockázatát!

Egy amerikai kutatás szerint a 32-45 éveseknél felfedezett kismértékű kalciumlerakódás a szívkoszorúérben már előre jelezheti a későbbi szívkoszorúér-betegség veszélyét, illetve az esetleges halálozást.