Az új irányelv 30 percenkénti rövid mozgást javasol

Fotó: Pixabay.com

Az Amerikai Diabetes Társaság (American Diabetes Association - ADA) frissítette a cukorbetegek számára kiadott, rendszeres fizikai aktivitásról szóló átfogó iránymutatását, melyben általánosságban kevesebb napközbeni mozgásszegény időszakot javasol. Igazán aktuális ez az összefoglaló ma, a Diabétesz Világnapján!

A frissített ajánlás legfontosabb iránymutatása, hogy hosszabb ülő tevékenység esetén 30 percenként javasolt három vagy több perces könnyű fizikai aktivitás – mint pl. gyaloglás, lábkinyújtás, nyújtózkodás – végzése annak érdekében, hogy javuljon a cukoranyagcsere, elsősorban 2-es típusú cukorbetegség esetén. Ez jelentős módosulás a Szövetség korábbi ajánlásához képest, ahol az ülő tevékenységnél még 90 percenként javasolta a fizikai aktivitás beiktatását.

Az ülő tevékenység – mint pl. számítógép előtti munkavégzés, hosszabb megbeszélés - tárgyalás, TV nézés – elősegíti számos betegség, köztük a cukorbetegség, kialakulását, valamint rontja a kezelés hatékonyságát.

Tanulmányok mutatják, hogy a hosszabb inaktivitás 30 percenkénti megszakítása rövid mozgással – három vagy több perces felállással, illetve könnyű mozgással javítja a cukoranyagcserét. Könnyű mozgás lehet:

  • • lábemelés illetve nyújtás;
  • • felsőtest nyújtása;
  • • forgószékkel forgás;
  • • törzsfordítás;
  • • oldalra dőlések;
  • • helybenjárás.

A fizikai aktivitás nem csupán a cukorbetegeknél javítja a cukoranyagcserét, hanem azoknál is, akik ülő munkát végeznek, túlsúlyosak, illetve akiknél nehézségbe ütközik a vércukorszint egészséges szinten tartása.

Fotó: Pixabay.com

Fontos, hogy ezen napközbeni mozgás a cukorbetegeknek az ajánlott általános rendszeres fizikai aktivitáson felül történjen! Mivel a fizikai aktivitás különböző cukorbetegeknek különbözőt jelent, jelen irányelv javaslatokat tartalmaz, mit érdemes tenni, miért érdemes tenni, és hogyan lehet a különböző mozgásformákat biztonságosan alkalmazni.

A cukorbetegség okairól, fajtáiról, következményeiről bővebben itt olvashat! 

Jelen irányelv az American Diabetes Association (ADA) első irányelve, ami egy dokumentumba foglalva tartalmazza a mozgásra vonatkozó javaslatokat minden cukorbeteg – így 1-es és 2-es típusú cukorbetegek, terhességi cukorbetegek, valamint prediabeteszesek – részére. Továbbá ajánlásokat fogalmaz meg cukorbetegeknek a különböző fizikai aktivitási formák – aerob mozgás, rezisztencia edzés, nyújtás és egyensúlygyakorlatok, általános fizikai aktivitások – tekintetében is. Az irányelv több mint 180, a cukorbetegség és mozgásélettan kutatásában élen járó szakember és amerikai, kanadai, illetve ausztrál intézmények által írt, cukorbetegségről szóló szakmai cikk áttekintésén alapul.

1-es és 2-es típusú cukorbetegség

Az irányelv specifikus ajánlásokat tartalmaz 1-es és 2-es típusú cukorbetegek számára. 2-es típusú cukorbetegségben az anaerob mozgás segíti a vércukor-menedzsmentet, hozzájárul a fogyáshoz, csökkenti a szív- és érrendszeri kockázatokat.

Fotó: Pixabay.com

A hajlékonyságot és egyensúlyt javító mozgásformák szintén hasznosak a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek, különösen az idősebbek számára. Aerob mozgást és rezisztencia edzést tartalmazó rendszeres fizikai aktivitás egészségügyileg kiemelt jelentőséggel bír az 1-es típusú cukorbetegeknek is azáltal, hogy javítja az inzulinérzékenységet, a szív- és érrendszeri egészséget, valamint izomerőt.

Terhességi cukorbetegség és prediabetes

Az útmutatás kitér a terhességi cukorbetegségre és prediabéteszes állapotra is. Azon hölgyeknek, akik magasabb kockázattal bírnak terhességi cukorbetegség kialakulására, és azoknak, akiknél azt már diagnosztizálták, javasolt a hét legtöbb napján a mindennapi életükbe beépíteni aerob és izomerőt növelő mozgást, hogy támogassák az inzulin hatását, valamint segítsék fenntartani a normál vércukorszintet. Prediabetes esetében – az az állapot, amikor a vércukorszint magasabb már a normálnál, de még nem éri el a cukorbetegség diagnózisának szintjét – feltétlenül fontos a fizikai aktivitás és egészséges életmód követése a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának késleltetése, megelőzése érdekében.

Az inzulin felfedezéséről, felfedezőjéről a Preventissimo cikkében olvashat

Egyénre szabott, felügyelt testmozgás

Az állásfoglalás leszögezi, hogy a javasolt fizikai aktivitásnak és a testmozgás korlátozásainak személyre szabottnak kell lennie, ugyanis azok függenek a cukorbetegség fajtájától, a páciens korától, általános egészségi állapotától, a cukorbetegség következtében már kialakult szövődményektől. Emellett külön irányelv vonatkozik a testmozgás alatti vércukorszint-ellenőrzésre is. Az ajánlás külön hangsúlyozza az orvosok központi szerepét a fizikai aktivitás előmozdításában, és kiemeli, hogy legtöbb esetben a felügyelt, szervezett edzésprogramok az igazán hatékonyak.

Kardio-mozgás, izomerősítés, nyújtás és egyensúlyjavítás

Az irányelv általános fizikai aktivitásra vonatkozó ajánlásai megegyeznek a korábbi ajánlásokkal: így heti 150 perc közepes intenzitású vagy 75 perc magas intenzitású kardio mozgás, esetleg egyes pácienseknél magas intenzitású intervall mozgás, valamint a heti 2x, de inkább 3x végzett izomerőt növelő edzés szükséges.

Az ajánlás ezen túlmenően minden 40 év feletti, illetve neuropátiás páciens számára ajánlja a rendszeres egyensúlyjavító edzést, valamint a nyújtást is.

Az összefoglalót a Magyar Életmód Orvostani Társaság készítette. A szervezet tevékenységének középpontjában az életmóddal kapcsolatosa betegségek - cukorbetegség, prediabeteszes állapotok, magasvérnyomás, érelmeszesedés, stb - gyógyítása áll. Az ajánlás teljes terjedelmében elérhető: Physical Activity/Exercise and Diabetes: A Position Statement of the American Diabetes Association Diabetes Care 2016;39:2065–2079