Hogy Szenteste ne kelljen mentőt hívni...

Fotó: Pixabay.com

Szívbetegeknek, de más krónikus betegségben szenvedőknek, és családtagjaiknak is érdemes elolvasniuk, hogy miként előzhető meg, hogy tragédiába fulladjon a ma esti ünnepi együttlét.

Kemény hónapokon vagyunk túl, rengeteg munka, stressz, szervezés, vélhetőleg a sikereken túl számos kudarc is az év része volt, és sokan szinte csodaszerként várják a Karácsony estét, ami majd kárpótol minket az elmúlt hónapok küzdelmeiért. 

És ilyenkor szokott aztán bekövetkezni a baj, ha elveszítjük a konktrollt és nem törődünk a magunk és családunk egészségével. 

Pár fontos dolog!

A magas vérnyomásban szenvedők, magas koleszterinszinttel rendelkezők, cukorbetegek vagy egyéb egyéb szívbetegség miatt gyógyszere szorulók különösen figyeljenek oda arra, hogy a következő napokban is kellő rendszerességgel, az orvos utasításainak megfelelően szedjék be gyógyszereiket!

Fotó: Pixabay.com

Érdemes még nap közben tájékozódni arról, hogy milyen telefonszámon hívhatják a helyi ügyeletet, illetve jó, ha össze van készítve legalább egy-két friss zárójelentés, hogyha hirtelen orvoshoz kell fordulni vagy mentőt kell hívni, akkor annak alapján az orvos tudja a diagnózist és a szedett gyógyszereket.

A szív- és keringési problémákkal küzdőknek, illetve cukorbetegeknek különösen kerülniük kell a túlevést, a nagy traktákat. A diabéteszesekre az jelenthet veszélyt, ha túlzott mértékben ingadozik, „ugrál” a vércukorszintjük - és az év végi ünnepi lakomák idején ez könnyen előfordulhat. Ez egyrészt rosszullétet okozhat, másrészt a gyakran ingadozó vércukorszint sietteti az érszövődmények (pl. érelmeszesedés, stroke, infarktus) kialakulását is.

Otthon még csak-csak könnyebb ellenállni, ám vendégségben nehezebb kontrollálni a mennyiséget. Ha azonban étkezés előtt és közben is vizet kortyolgat az ember, akkor gyorsabban érkezik a teltségérzet. A lassú, komótos rágás is a barátunk: így több idő áll a szervezet rendelkezésére, hogy érzékelje a jóllakottságot.

Figyelem, baj van!

Ha az alábbi tünetek bármelyikét veszi észre magán, azonnal hívjon orvost:
- (bizonytalan eredetű) mellkasi fájdalom
- légszomj
- erős lábdagadás (főleg, ha csak az egyik lábon tapasztalható)
- erős, szűnni nem akaró, indokolatlan szívdobogásérzés
- eszméletvesztés
- elakadó beszéd, kontrollálatlan mozgás, lefittyedő ajak, féloldali bénulás.

A tartós diszkomfort érzés, a rossz közérzet, a fizikai terhelhetőség csökkenése, a fáradékonyság, az általános gyengeség utalhatnak koszorúér-betegségre, különösen, ha időnként fellépő szegycsonttáji fájdalmak, légszomj, nehézlégzés, ingadozó pulzus is kíséri azokat. Általában azonban a koszorúér-betegség sokáig teljesen panaszmentes is maradhat. Az esetek több mint felében rögtön angina pectoris, egynegyedében szívinfarktus, egyötödében pedig hirtelen szívhalál az első és néha sajnos utolsó tünet is, ha a szív- és érrendszeri katasztrófa halálhoz vezet.

Fotó: pixabay.com

Ha gyanús tüneteket észlelünk, inkább hívjunk orvost, mintsem elbagatellizálva a dolgot helyrehozhatatlan károsodás érje a szervezetünket!

Süt még valami finomat? Akkor olvassa el ezt!

A desszert karácsonykor nagyon nehezen megkerülhető dolog, de tehetünk azért, hogy a szívbeteg családtagunknak kisebb bűntudatot okozzunk. Süsünk alacsonyabb kalóriatartalmú, magasabb rosttartalmú süteményeket.

Részesítsük előnyben a sok túrót tartalamazó desszerteket, a sok gyümölcsöt tartalmazó süteményeket és használjunk teljes kiőrlésű liszteket, illetve kalóriamentes édesítőszereket.

A mesterséges édesítőszerek a híresztelésekkel ellentétben nem károsak az egészségre nézve, hiszen olyannyira nagy mennyiségben kellene ehhez fogyasztani belőlük, hogy azt lehetetlen túllépni. Ha viszont inkább természetes édesítőt használna, akkor tudnia kell, hogy a méz és a barna cukor kalóriatartalma azonos a fehér cukoréval, az tehát nem jó alternatíva.

Annál inkább hasznos az eritrit és a stevia.

Inna valamit? Rajta!

Egy pohár - lehetőleg száraz - bor vagy pezsgő, vagy egy pohár pezsgő simán belefér. Vagy helyette egy pohárka "erős". A lényeg, hogy csak mértékkel és jó minőségű alkoholt igyunk az ünnepek alatt!

Nem bírom idegekkel!

Mivel a stressz hatással van az egészségünkre, ezért a szívünk védelmének érdekében nagyon fontos, hogy valamelyest próbáljuk csökkenteni a stresszt.

Próbáljuk elkerülni azokat a már jól ismert, frusztrációt okozó helyzeteket, amelyek évről-évre előjönnek a karácsony napjai alatt. Folyamatos stresszhelyzetben az emberi szervezet az adrenalin mellett kortizolt is kiválaszt. Ez a hormon a vérnyomás emelkedéséért is felelős.

Ha olyan családtag van a közelünkben, aki hajlamos arra, hogy kizökkentsen minket a lelki nyugalmamból, akkor tudatosan készüljünk erre, fogadjuk meg magunkban, hogy nem ugrunk a piszkálódásra, eleresztjük a fülünk mellett a megjegyzéseket - magunknak teszünk jót, ha nem borulunk ki.

Mozgás!

És végül: ha az evést túlzásba vittük, akkor mozgással illene kompenzálni. Tegyünk közös sétákat, nevessünk, beszélgessünk együtt a friss levegőn, vigyük a kutyát hosszabb sétára, menjünk korcsolyázni, de az esti film alatt felpattanhatunk a szobabiciklire vagy futópadra is. 

Egy a lényeg: úgy érezzük jól magunkat, hogy közben vigyázzunk az egészségünkre!

A Szívderítő békés, boldog, egészségben eltöltött Karácsonyt kíván minden kedves olvasójának!