Így (nem) élnek egészségesen az 50 éven felüliek

Fotó: Pixabay.com

Magyarországon az 50 év felettiek háromnegyede nem sportol rendszeresen, saját bevallása szerint az időhiány, a lustaság és a rossz egészségi állapot áll ennek háttérében.

A felmérésében arra is keresték a választ, hogy egészséges életmódot folytatnak-e az 50 év felettiek, sportolnak-e rendszeresen és milyen élelmiszer típusokat fogyasztanak leginkább.

    A válaszokból kitűnik, hogy a megkérdezettek 24 százaléka azt állította, hogy sportol, további 42 százalék korábban sportolt, de már felhagyott vele, a válaszadók 34 százaléka pedig soha nem is sportolt. A nemmel válaszolók elsősorban az időhiányra (19 százalék), míg 17 százalékuk lustaságra hivatkozott, a válaszadók 14 százaléka egészségi állapota miatt nem végez ilyen tevékenységet. Azok közül, akik soha nem sportoltak 21 százalék ezt azzal magyarázta, hogy megítélése szerint sport nélkül is eleget mozog - derült ki a 4Life Direct biztosításközvetítő megbízásából az Egészség Világnap alkalmából készült országos reprezentatív kutatásból, melyet az MTI-vel ismertettek.

Fotó: Pixabay.com

Mindössze a megkérdezettek harmada tud a lakóhelyéhez közel kifejezetten idősebbek számára kialakított sportolási lehetőségről - ez az arány szignifikánsan magasabb a budapesti lakosok esetében (40 százalék), míg a községekben, falun élők kisebb arányban tudnak ilyenről (28 százalék). A válaszadók 19 százaléka szerint nincs ilyen típusú sportolási lehetőség a környékükön, a megkérdezettek közel fele pedig nem tud róla, hogy lenne ilyen lehetőség. A felmérésből kiderült az is, hogy a sportolás független az életkortól, a nemtől, vagy az aktivitástól, vagyis például a nyugdíjasok ugyanakkora arányban sportolnak, mint azok, akik még aktívak.

Ezt is olvasa el! Miként tartja a testmozgás fiatalon a DNS-ünket?

Az étkezésre vonatkozó válaszokból kiderült, hogy a megkérdezett 50 év felettiek túlnyomó többsége hetente többször is fogyaszt gabonaféléket, pékárut, tejtermékeket, gyümölcsöt, zöldséget és húst is. A napi szintű fogyasztásban a pékáruk állnak az első helyen, illetve minden második válaszadó naponta fogyaszt tejterméket és gyümölcsöt.

f

Zöldség azonban már csak 31 százalékuk, hús pedig csak ötödük asztalára kerül minden nap. Az édesség kevésbé fogyasztott kategória, a válaszadók fele fogyaszt ilyesmit hetente többször is. Alkoholt önbevallás alapján ötödük fogyaszt hetente többször is, 5 százalékuk pedig naponta.
    A heti többszöri fogyasztási adatokat vizsgálva kiderül, hogy a nyugdíjasok magasabb arányban fogyasztanak gabonaféléket, pékárut, tésztát, húst, valamint alkoholt, mint azok, akik még nem vonultak nyugdíjba.
    Az Egészség világnapja annak emlékére tartják, hogy 1948. április 7-én kezdte meg működését az ENSZ szakosított intézménye, az Egészségügyi Világszervezet (WHO). A WHO célja az egészségügyi ellátás színvonalának emelése, a nemzetközi egészségügyi munka irányítása és összehangolása, tevékeny részvétel a környezet védelmében.

Így öregszünk! 

30 és 90 éves kor között az alábbi változások fordulhatnak elő a szervezetben:

  • csökkenni kezd az izmok tömege és ereje
  • a keringetett vér mennyisége egyre kevesebb
  • az agy súlya 90 éves korig átlagosan 30 dekagrammal csökken
  • az ízlelőbimbók száma fogyásnak indul
  • egy 75 éves ember tüdejének kapacitása már csak fele a fiatalkori szerv kapacitásának
  • csökken az idegrostok vezetési képessége
  • romlik a látás és a hallás
  • csökken a szomjúságérzet és az étvágy, ezért az idősek könnyebben kiszáradhatnak
  • gyengül az immunműködés
  • a személyiség jellegzetességei markánsabbá válnak.

Nem mindegy, hogyan érezzük magunkat!

Hosszabb ideig élhetnek azok az idős emberek, akik koruknál három-négy évvel fiatalabbnak érzik magukat, mint azok, akik annál idősebbnek. Az életkor szubjektív érzése és a szív- és érrendszeri eredetű halálozások közötti kapcsolat igen erősnek bizonyult, a rákos halálozással azonban nem állt fenn az összefüggés.

"Az összefüggés hátterében működő folyamatok további tanulmányozást érdemelnek. A vizsgálatot ki kellene terjeszteni a magukat fiatalabbnak érzők más egészséges szokásaira és tulajdonságára is: többek közt az ideális testsúly megtartására, az orvosi utasítások követésére, a nagyobb rugalmasságra, az önuralomra és az élni akarásra" - vélte Isla Rippon és Andrew Steptoe, a londoni University College kutatói egy 2014-es vizsgálat értékelése után.

Ezt olvasta? Nem igaz, hogy idősen már nem érdemes leszokni!