A koplalás a fogyás ellensége

Fotó: pixabay.com

Ha valaki úgy szeretne lefogyni, hogy éhezteti magát, azzal ideig-óráig elérheti ugyan a célját, de számolnia kell a koplalásnak a szervezetre gyakorolt káros hatásaival. Ráadásul rövid időn belül a keservesen leadott kilók is visszatérnek. Ez biztos!

Az drasztikus fogyókúra káros élettani hatásai

Egy átlagos felnőtt szervezet napi energiaigénye egyénenként változó: függ az életkortól, a nemtől, a testsúlytól és a fizikai aktivitástól. Ha ezt az energiamennyiséget drasztikusan lecsökkentjük, azaz koplalni kezdünk, akkor testünk rövid időn belül „éhező üzemmódba kapcsol” – világítja meg a problémát Sárga Diána, az Életmód Orvosi Központ dietetikusa.

Noha ilyen módon, rövidtávon viszonylag gyorsan meg lehet szabadulni néhány felesleges kilótól, az eredményért keményen meg kell fizetnünk. A drasztikus ételmegvonás esetén a szervezet megkezdi a zsírraktárak, de az izmok és más fehérjék lebontását is, azaz mennyiségi éhezés alakul ki. A nagy kalória- és tápanyag megvonással járó diéta hatására a szervezetben ún. minőségi éhezés is jelentkezik, azaz fellép egyes tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok hiánya. Mindezek következtében az immunrendszer optimális működése is nehezebb, és energia hiány, fáradtság, depresszió alakulhat ki.

A „jojó” effektus

A folyamatos drasztikus kalóriacsökkentés, az energiahiány és a fáradtság hatására csökken a fogyásra irányuló motiváció. Ilyenkor a fogyókúrázó abbahagyja a diétát, így gyorsan visszatér a korábbi testsúly. A többszöri sikertelen, túlzott energia-megszorítással járó fogyókúra oda vezet, hogy tovább lassul az alapanyagcsere, amely következtében a szervezet nem tudja feldolgozni a többlet energiát és rögtön raktározni kezd. Ezt a folyamatot „jojó effektusnak” nevezzük.

Fotó: pixabay.com

A gyakori testsúlyingadozás nem csak lelkileg, de fizikailag is megterhelő a szervezet számára, sőt fokozódhat a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának veszélye is.
„A koplalás egészségre gyakorolt káros hatásainak kiküszöbölésére, valamint a „jojó hatás” elkerülése érdekében fontos a helyes fogyókúra szabályait ismernünk és alkalmaznunk” – tanácsolja Sárga Diána dietetikus.

Hogyan fogyókúrázzunk?

  • Feltétlenül kerüljük el az „éhező üzemmódot”!
  • Tartsuk be a tápanyagok helyes arányát. A bevitt kalória mennyiség tartalmazzon szénhidrátot, fehérjét és zsírt megfelelő arányban.
  • Táplálkozzunk rostokban gazdagon! Fogyasszunk minél több zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, amelyek a bennük lévő rostok miatt fokozzák a teltségérzetet.
  • Igyunk eleget! A folyadék segít csökkenteni az éhségérzetünket.
  • A megfelelő étkezés mellé mozgás is társuljon, ha biztosan el szeretnénk érni célunkat.
  • Szánjunk időt és energiát a testsúly csökkentésére, így nem terheljük meg túlzottan a szervezetünket. Az ideális testsúlyvesztés hetente 0.5, maximum 1.5kg.
  • Étkezzünk naponta ötször, fogyasszunk kis adagokat.

Fotó: pixabay.com

Változtassunk életmódunkon!

Láthatjuk, hogy a drasztikus kalóriamegvonással járó diéták komoly egészségügyi problémákat is okozhatnak, ráadásul hosszútávon a vágyott célt sem érhetjük el velük. Tehát ha tartósan és egészségesen szeretnénk fogyni, akkor tartsuk be a fenti szabályokat, illetve forduljunk tanácsért dietetikus szakemberhez, aki segítségünkre lesz a fogyókúra során. Személyre szabottan meghatározza az egészséges fogyáshoz szükséges napi energiaszükségletünket, valamint egyéni alkatunknak, igényeinknek, céljainknak megfelelően tanácsot ad a változatos és megfelelő „koplalás-mentes” étrendhez.

„Ne feledjük, tartós eredményt minden esetben kitartással és életmódváltással, megfelelő mennyiségű és minőségű táplálkozással, folyadékfogyasztással, valamint rendszeres testmozgással érhetünk el.  A vágyott alak elérésében és megtartásában, egyénre szabott testsúlycsökkentő életmódprogram nyújthat számunkra segítséget” – javasolja Sárga Diána dietetikus.