Divatdiéták, avagy a fogyókúra csapdájában

Fotó: pixabay.com

A karácsonyi lakmározások elmúltával sokaknak újévi fogadalmuk, hogy megszabadulnak fölösleges kilóiktól és valamely divatdiéta segítségével kívánják elérni a megcélzott testsúlyt, hogy aztán a nyári időszakra álomalakkal rendelkezzenek. Ám óvatosan bánjunk a magazinok, online felületek csodadiétáival - mutatjuk, mit okozhatunk vele magunknak!

Az valóban tény, hogy nagyon sok diéta segítségével lehet viszonylag rövid időn belül látványos eredményt elérni, de sajnos ez az eredmény csupán átmeneti, hiszen a hosszú évek “kemény munkájával” felszedett kilóinkat nem űzhetjük el néhány nap leforgása alatt.

Az illúziókeltés mellett nagy probléma ezekkel a diétákkal, hogy az extrém előírásaik miatt a korábbiaknál is rosszabb étkezési szokásokat vehetünk fel. A divatdiéták általában mellőzik a tudományos megalapozottságot, esetleg részigazságokat közölnek, aminek következtében még veszélyesebbek, hiszen így cáfolatuk is nehezebbé válik. Az esetek többségében közös jellemzője az étrendeknek, hogy egyes tápanyagok mennyiségének eltolódását eredményezik, ennek következtében súlyos hiányállapotokhoz, egyes esetekben túlzott bevitelhez vezetnek melyeknek akár súlyos egészségkárosodás lehet a végeredménye.

Fotó: Pixabay.com

A divatdiéták helyett hosszú távon mindenképpen kifizetődőbb az egészséges táplálkozás alapjaira helyeznünk étrendünket, ezzel ugyan lassabb, de tartósabb testsúlycsökkenést érhetünk el és nem utolsó sorban egészségesebb életvitelt alakíthatunk ki.

A diétákat hat nagy csoportba sorolhatjuk be

Ezek a következők:

I. Zsírdús diéták

II. Fehérjedús diéták

III. Szénhidrátdús diéták

IV. Gyümölcs diéták

V. Ivókúrák

VI. Elválasztó diéták

Általában számuk és változataik naponta változnak, amint egy újdonsült celeb, vagy divatguru kitalál egy újabb csodakúrát. Ennek következménye, hogy tömegek próbálják ki az újabbnál-újabb reformokat, hiszen a médiákon keresztül hamar eljutnak az információk a fogyasztókhoz.

A diéták részletezése előtt, azok megéréséhez tisztáznunk kell néhány fogalmat

Alapanyagcsere lassú vagy gyors volta

Igaz, hogy minden egyénre jellemző a saját anyagcseréjének ritmusa, de ez is, mint a szervezetünkben minden, bonyolult és dinamikus szabályozás alatt áll. Szokásaink, életmódunk változtatásával tudatosan is befolyásolhatjuk szervezetünk működését. Amennyiben csak ritkán veszünk magunkhoz táplálékot, a szervezetünk anyagcsere folyamatai lelassulnak és alapvetően a tartalékolásra állnak be. A gyakori étkezésekkel viszont ellenkező irányba, azaz a gyors feldolgozás és a bevitt energia elégetése felé toljuk el az anyagcsere folyamatokat.

Fotó: Pixabay.com

Ha a gyakori étkezések során kevesebb energiát viszünk be, mint amit elhasználunk, akkor a szervezet elkezdi a tartalékait is felhasználni, tehát fogyni kezdünk. (Ha ritkán, naponta 1-2x és csak keveset eszünk, akkor előbb utóbb fogyni kezdünk, de eközben a lassú anyagcsere miatt a káros anyagok felhalmozódhatnak, székrekedés, fizikai és szellemi kimerültség jelentkezik.) Azonban nemcsak az étkezési szokások, hanem a testmozgás, különösen a keringést megdolgoztató testmozgás is jótékonyan befolyásolja anyagcserénket.

Energiaszázalék vagy E%

Három okból táplálkozunk: élvezeti cél, energiaszerzés és a szervezetünk működéséhez szükséges, de saját magunk által elő nem állítható anyagok (vitaminok, nyomelemek) megszerzése céljából. A táplálékkal bevitt összes energia az 100%. Ezt az ajánlások szerint 10-15 %-ban fehérje, 25-30 %-ban zsír, 50-65 %-ban szénhidrát (ezen belül ennek max. 10% lehet az egyszerű cukorféle) fedezi. Tehát a 25 E% fehérje azt jelenti, hogy a táplálékkal bevitt energia 25%-a fehérje.

Glikémiás index

Megmutatja, hogy a bevitt szénhidrát milyen gyorsan bomlik le és szívódik fel, s mekkora vércukorszint emelkedést okoz. Értelemszerűen a legmagasabb glikémiás indexe a cukornak van, azonnal felszívódik. Az időben elhúzódó felszívódás kisebb és elhúzódóbb vércukorszint emelkedést okoz, így elkerülhetők a magas vércukorszint egészségre káros következményei.

Szombaton néhány konkrét diétatípus elemzése következik! Tartsanak velünk is, kövessenek minket Facebookon!