Kövesse ezt az ajánlást és egészséges marad a szíve!

Fotó: pixabay.com
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bár sokan láttunk már különféle táplálkozási piramisokat, ajánlásokat, a kardiológusok 2008-ban megújult Harvard-piramist tartják a legalkalmasabbnak arra, hogy betartásával a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát mérsékeljük. 

Harward piramis

Víz

Igyon vizet, teát vagy kávét (kevés cukorral vagy cukor nélkül).
Korlátozott mennyiségű tejet (1-2 adagot naponta) és gyümölcslevet (1 kis pohárral naponta).

Fotó: Bigstock

Kerülje a cukros italokat.

Teljes kiőrlésű gabona

Egyen különféle teljes kiőrlésű gabonát (például teljes kiőrlésű kenyeret, teljes kiőrlésű tésztát és barna rizst).

Fotó: Bigstock

Korlátozza a finomított gabonát (például a fehér rizst és a fehér kenyeret).

Egészséges fehérje

Válasszon halat, szárnyast, babot és diót; korlátozza a vörös húsokat és a sajtot; kerülje a sonkát, felvágottat és a feldolgozott húskészítményeket.

Fotó: pixabay.com

Gyümölcsök

Egyen különféle, változatos színű gyümölcsöket.

Fotó: Bigstock

Zöldségek

Minél több és változatosabb zöldséget fogyasztunk, annál jobb. A burgonya nem számít ide, a sült krumpli fogyasztását mindenképp fogjuk vissza!

Fotó: pixabay.com

Egészséges olajok

Használjon egészséges olajakat (például olíva- vagy repceolajat) főzéshez, salátához. Korlátozza a vajfogyasztást. Kerülje a transzzsírt.

Fotó: Bigstock

A piramis 

Az egészséges étrend (és testsúly) alappillére a rendszeres testmozgás, amely segítségével egyensúlyban tartható a bevitt és elégetett kalóriamennyiség.

Fotó: Bigstock

Az ételek minőségére figyeljünk, ne a grammokat számolgassuk!

Együnk sok növényt! Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt, a gabona teljes kiőrlésű legyen, a zsiradékok is növényiek legyenek: például olíva- és repceolaj.

Ha húst eszünk, az legyen inkább hal vagy szárnyas.

Fogyasszunk kevesebbet ezekből:

  • - vöröshúsok,
  • - fehér (tehát nem teljes kiőrlésű) lisztek és ebből készült termékek
  • - burgonya
  • - cukrozott italok
  • - sózott rágcsálnivalók

 

Forrás: Harvard School of Public Health - The Nutrition Source

Harvard Medical School

Harvard Health Publications
 

További hasznos tanácsokat talál táplálkozással kapcsolatban az Étkezés rovatunkban!

Kérdése van? Tegye fel dietetikusunknak!