Egészséges lehet akár a húsvéti lakoma is

Fotó: pixabay.com

Még van idő, hogy megtervezze, mit és mennyit eszik a húsvéti asztaltról, hogy az ünnepi finomságok ne ártsanak, csupán élvezetet nyújtsanak. A mértékletes, változatos, szívbarát táplálkozás igenis megvalósítható húsvétkor is!

Mértékletességi tippek

A férfiaknak nem kell minden „locsolkodási állomáson” az összes fogást végigenni, a nőknek pedig nem kell minden vendéggel együtt enni, vagy még az ún. „holtidőben” is csipegetni. Ugyanis ilyen 1-2 napos bőséges lakmározást követően felléphetnek epepanaszok, valamint gyomorrontás, ennek tünetei ilyesztőek lehetnek egy szívbetegnek, aki nem tudja, hogy ez most a betegsége kiújulása vagy valami más.

Sokat segít, ha nem hanyagolja el a mozgást a hosszú hétvégén. Egy kirándulás, nagyobb séta, biciklizés kompenzálhatja azt, hogy kicsit eleresztettük a gyeplőt - ez az ünnep remek alkalom a kertészkedésre, kocogásra, futásra is.

Az alkohol

A húsvéti ünnepekhez általában az is hozzátartozik, hogy a locsolókat alkohollal kínálják.

Fotó: pixabay.com

Ha valaki egy nap megiszik  2 felest és hozzá 2 üveg sört, akkor csak az elfogyasztott alkohollal kb. 750 kcal energiát visz be, ez az akár egy ebédre szánt kalóriamennyiség ois lehet. Egyszóval exrta kalóriabevitel. Ha nagyon kínálják (és nem autóval van) válasszon vörösborból készült fröccsöt, a vörösbor legalább szívvédő hatású.

Egyébként is figyeljen oda a folyadékbevitelre, szüksége van a szervezetének vízre, vagy más kalóriamentes folyadékra.

Hagyományos ételek

A húsvéti ünnepek táplálkozási szokásai régi időkre vezetnek vissza, amelyek legjellegzetesebb alkotói még a ma is megtalálhatóak. Ilyen jellegzetes ételek, élelmiszerek pl. a bárány, sonka, tojás, torma, amelyek szinte minden locsolókat váró házban megtalálhatóak az ünnepi asztalon.

A bárány az ünnep áldozati étele. A régi magyar konyha gyakran használta ezt a húsfélét, ma már sok családban szinte csak húsvétkor található meg az asztalon. A bárányok húsa igen sok vizet tartalmaz, fehérjetartalma eléri a marhahús fehérjetartalmát. 10 dekányi 200 kcal energiát, 19,7g fehérjét és 12,7g zsírt tartalmaz. Vörös húsnak számít, így szívbetegeknek csak ritkán javasolt a fogyasztása.

Fotó: pixabay.com

A sonka szinte nélkülözhetetlen szereplője a húsvétnak. Mivel a füstölt sonka elég sós, ezért meleg ételként történő elkészítése során plusz só hozzáadása már nem szükséges. Energia- és zsírtartalma viszonylag magas, mivel 100 g füstöltsonka kb. 370 kcal energiát, 33 g zsírt, 17 g fehérjét és 108 g koleszterint tartalmaz. Szívbetegek tehát ebből is mértékletesen fogyasszanak - az okoról itt olvashatnak bővebben!

Segíthet mérsékelni a károkat, ha rostban dús zöldségeket fogyaszt a sonka mellé: retek, zöldpaprika, újhagyma legyen a köret.

A tojás a húsvéti ünnep talán legjellegzetesebb jelképe. 1 db tyúktojás energiatartalma 68 kcal, fehérje tartalma 5,4 g, zsírtartalma 4,8 g, szénhidráttartalma pedig elhanyagolható.

Koleszterintartalma magas, 1 db tojássárga (mérettől függőeb) több mint 200 milligrammnyit is tartalmazhat (naponta maximum 300 mg koleszterin bevitel az ajánlott!). A tojás gazdag forrása a folsavnak, B-, A-, D-vitaminoknak, a cinknek és a vasnak, fehérjéi pedig magas biológiai értékűek. A tojás rehabilitációja tart egy ideje, egyre több jel mutat arra, hogy a bevitt koleszterin talán kevésbé befolyásolja a szívbetegek életét - inkább az egészséges, koleszterinszintet csökkentő élelmiszerek fogyasztását kell növelni.

A hagyományos húsvéti ételek mellett az ünnepi asztalon ma már megtalálhatók a különféle majonézes saláták, amelyeknek magas a zsír és energiatartalmuk - ha lehet, ne ilyet készítsünk! A hidegtálakon friss zöldségfélék, vegyes zöldségsaláták (majonézes öntet nélkül) is szerepeljenek.

Ajánlunk egy szívbarát krumplisalátát!

A húsvéti menühöz illik kenyeret adni. Válasszunk teljes őrlésű lisztből készült, különféle magvas, korpás kenyeret, illetve kiflit, zsemlét.

Az ünnepi terítéken friss gyümölcsök is szerepeljenek. Az asztalon a gyümölcstálnak fontos szerepe van, hogy a nassolások egy részét gyümölcsfogyasztással ki lehessen váltani.

Fotó: pixabay.com

A sütemények közül érdemes gyümölcs-, illetve puding alapú finomságokat készíteni, mert ezeknek alacsonyabb az energiatartalmuk, mint a vajkrémes, illetve zsíros tésztás desszerteknek.

Célszerű a sütiket is kis szeletekre vágni, és így tálalni, mert a húsvéti ünnepek alatt többször is veszünk belőle, illetve a locsolkodók több helyen is fogyasztanak desszertet. Az édesítőszerrel készített süteményeket a fogyókúrázók valamint a cukorbetegek is fogyaszthatják.

Nézzen szét szívbarát receptjeink között!