Fogyás éhezés nélkül - fehérjével

Fotó: Pixabay.com

Nemrég megismerkedtünk azzal, hogy mi az alapanyagcsere, az energiaszázalék és a glikémiás index, illetve hogy miként (nem) érdemes zsírral fogyni. Most lássuk, hogy fehérjével hogyan csökkenthetjük a testsúlyunkat! És beszélünk a szénhidrát-diétákról is.

 

II. FEHÉRJEDÚS DIÉTA

A fehérje diéta lényege, hogy szinte teljesen kihagyja az étkezésekből a szénhidrátokat, ellenben minőségi fehérjét juttat be nagy mennyiségben, rostokkal.

Lényege: Normális esetben az élelmiszerrel felvett szénhidrátokat a szervezet glükózzá alakítja, majd pedig a szervezet minden részében, így az agyban is, felhasználja. Ám ennél a diétatípusnál nem megengedett a normális szénhidrátbevitel. Ezért a máj a bevitt fehérjét és zsírokat zsírsavakká és ketonokká bontja le. A glükóz helyett ebben az esetben a ketonok játsszák az „energiahordozó” szerepét. A megevett fehérje feldolgozásához (megemésztéséhez) 30%-kal több energiára van szükség, mint a szénhidrát vagy zsír esetében - ez is a fogyás malmára hajtja a vizet.

Ez a szép oldala - de természetesen ez sem tekinthető egészséges megoldásnak, mivel például köszvényre hajlamosít és megterheli a vesét is.

Hollywood diéta

Jellemzője:

1920-as évektől ismert. Kb. 700 kcal/ nap energia bevitel jellemzi, tehát nem lehet jóllakni. Napi 3-6 tojást, valamint sovány húst, halat, szóját engedélyez.

Fotó: pixabay.com

Veszélyei:

  • A szervezet alapanyagcsere csökkenésével jár
  • A túl sok fehérje húgysavszint emelkedést (vesekő, köszvény) eredményez
  • Koleszterin terhelés

Túródiéta

Jellemzője:

Csak túró, gyümölcs és fűszerek fogyaszthatók. Alacsony energiatartalom és egyhangúság.

Veszélyei:

  • Vashiány
  • Alapanyagcsere csökkenés és fehérje terhelés.
  • Vitaminhiányos állapot alakulhat ki (pl.: B6-, B12-,D-, E-, K-vitamin)

A Cooly-féle diéta („Edd magad soványra")

Jellemzése:

50E% fehérjefogyasztást engedélyez. A zsírt kiiktatja az étrendből. Napi 750 kcal fogyasztása a megengedett, ezért rövid távon eredményez fogyást, mert a csökkent energia felvételre a szervezet anyagcsere-csökkentéssel (lassulással) reagál.

Fotó: pixabay.com

Veszélyei:

  • Vitaminhiányos étrend: vitaminpótlásra van szükség kb. 10 nap után
  • A bőséges fehérjefogyasztás magas húgysavszintet, vesekárosodást eredményezhet

A félcsirke-diéta

Jellemzése:

Napi 40 dkg csirke, valamint zöldség és burgonya fogyasztását engedélyezi. Nagyon kis energiatartalom és egyhangúság jellemzi (comb: 528 kcal, 83,6g feh., mell: 440 kcal, 98,8 g feh.)

Veszélye:

  • Nem biztosítja egyes vitaminok és ásványi anyagok (pl.: Ca) elégséges szintjét

„Maradj fiatal és élj tovább”

Jellemzése:

Pszichológiai módszerek mellett, csukamájolajat, növényi olajat és sörélesztő fogyasztását javasolja reggelire. Energia bevitel: 1200 kcal/naponta, ennek 50%-a fehérje.

Veszélye:

  • Ilyen mértékű fehérjebevitel mellett köszvényre hajlamosít

III. SZÉNHIDRÁTDÚS DIÉTÁK

Rizs diéta

Jellemzője:

Csak ízesítés nélkül megfőzött rizs fogyasztását engedélyezi. Egyhangúságra épít.

Veszélye:

  • Vitamin és fehérje hiányos
  • Kiszáradáshoz vezethet

Schrott-kúra

Jellemzője:

Fotó: pixabay.com

Hetenként két nagy és két kis borivó nap. A fennmaradó három „száraz” napon: sült szilva és zsemle fogyasztható napi 700 kcal mennyiségig.

Veszélye:

  • Fehérje, vitamin és ásványi anyag hiányos állapothoz vezet
  • Az alkohol terhelés miatt májkárosító lehet

Burgonya diéta

Jellemzője:

Napi 1kg, sós vízben megfőzött burgonya fogyasztható (kb. 900 kcal/nap).

  • Veszélye:
  • Fehérje vitamin és élelmirost hiányhoz vezet
  • Mellette éhségérzet jelentkezik (melléevés veszélye)
     

Mint látható, számos az itt leírt diéta arra apellál, hogy 1200 kalóriánál kevesebb legyen a napi energiabevitel - márpedig ennyivel szinte mindenki képes fogyni, ahhoz nem kell monodiétát sem tartani, lehet változatos, vegyes étrenddel is 1200 kalóriás menüt összeállítani.

Folytatjuk! Kövesd Facebook oldalunkat, hogy ne maradj le cikkeinkről!