Ha még mindig fölözött tejet iszik, ezt olvassa!

Fotó: Pixabay.com
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Évek óta azt mondják, hogy fölözött tejet válasszunk a magas zsírtartalmú helyett. Még a legutóbbi amerikai táplálkozási tanácsokban is az áll, hogy kerüljük a zsíros tejet, és ezt az irányelvet követve az iskolai étkeztetés során is kizárólag alacsony zsírtartalmú tejet adnak, zsíros tejet egyáltalán nem.

Ám azok a nagy populáción elvégzett kutatások, amelyek a zsíros tej fogyasztása és az elhízás és egyéb betegségek közötti lehetséges kapcsolatot keresik, megkérdőjelezik ezt a hagyományos tanácsot. Sőt vannak olyan kutatások, amelyekből az derül ki, hogy kisebb testsúlyúak és kevésbé hajlamosak a cukorbetegségre is azok, akik zsíros tejet fogyasztanak.

A Circulation című folyóiratban publikált új tanulmányban Dr. Dariush Mozaffarian és kollégái egy 15 évig tartó nyomonkövetéses vizsgálat során 3 333 beteg vérét vizsgálták. Azt találták, hogy akik háromféle teljes zsírtartalmú tejterméket fogyasztanak általában, azoknak a sovány tejből készített tejterméket fogyasztókhoz képest 46%-kal volt alacsonyabb a kockázata arra, hogy cukorbetegséget kapjanak a vizsgálat időtartama alatt. „Azt hiszem, hogy ezek az eredmények más hasonlóakkal együtt arra hívják fel a figyelmet, hogy változtassunk a kizárólag alacsony zsírtartalmú tej fogyasztására buzdító ajánlásainkon” – mondja Dr. Mozaffarian. „Nincs hosszú távú bizonyíték arra, hogy a sovány tej fogyasztása jobb, mint a zsíros tejé.”

Miért nem ajánlották?

Mivel a zsíros tejtermékek magasabb kalóriatartalmúak, sok táplálkozási szakértő azt a következtetést vonta le, hogy ha kerüljük ezeket, akkor csökken a cukorbetegség kockázata.

Fotó: Pixabay.com

Ám a kutatások azt találták, hogy ha csökkentjük a táplálékainkkal bevitt zsír mennyiségét, akkor hajlamosak vagyunk azokat cukorral vagy szénhidráttal pótolni, és mindkettő sokkal ártalmasabb az inzulinra és cukorbetegség kockázatára. A jelenlegi kutatásban Dr. Mozaffarian megvizsgálta a súlygyarapodás szerepét, és kapcsolatot talált a zsírostej-fogyasztás és az alacsonyabb cukorbetegség-kockázat között, és mindettől erősen független a testsúlygyarapodás.

Egy másik kutatásban, amelyet az American Journal of Nutrition című folyóiratban publikáltak, a kutatócsoport a zsírszegény és a zsíros tejtermékek elhízásra gyakorolt hatását vizsgálta, és azt találta, hogy a vizsgálatban részt vevő 18 438 nő között a legmagasabb zsírtartalmú tejtermékeket fogyasztóknak 8%-kal alacsonyabb volt az elhízásra való kockázata.

Az adatokat összegezve kezd lelepleződni, hogy a zsíros tejtermékeknek helye van az egészséges étrendben, valamint az is kezd kiderülni, hogy ha az étrendünk összeállítása során kizárólag az egyes tápanyagokra koncentrálunk, az könnyen visszaüthet. Amikor a táplálkozási tanácsokban elkezdték felhívni az emberek figyelmét arra, hogy csökkentsék az étkezés során bevitt zsírok mennyiségét, az volt az elméleti háttér, hogy így csökkenteni lehet a koleszterinszintet és a szervezetben felhalmozódó egészségtelen zsírok mennyiségét. Ám amikor csak arra fókuszáltak, hogy elhagyjuk a zsírokat, a szakértők nem számoltak azzal a ténnyel, hogy az emberek a hiányzó zsírt helyettesítik, és elkezdik feltölteni magukat szénhidráttal, amelyet a test cukorrá, majd zsírrá alakít.

Fotó: Pixabay.com

„Ez még egy bizonyíték arra, hogy valóban éppen ideje felhagynunk azokkal az étkezési tanácsokkal, amelyek az ételekben lévő egyes tápanyagokra koncentrálnak” – mondja Dr. Mozaffarian. „Kulcs jelentőségű, hogy most megértsük végre, hogy az ételekről önmaguk teljességében kell gondolkodnunk, és nem az egyes tápanyag-összetevőkről.”

Hogyan hat?

Mindesetre nem elég világos, hogy miként csökkentik a zsíros tejtermékek a cukorbetegség kockázatát, az valószínű, hogy számos különböző szinten működik a glükóz és az inzulin szabályozása. A legegyszerűbb szinten, ahogy az emberek több magas zsírtartalmú tejterméket fogyasztanak, elegendő kalóriát visznek be ahhoz, hogy ne éhezzenek meg, és ne akarják a kalóriahiányt cukros ételekkel pótolni. Az is lehetséges, hogy a tejtermékekben lévő zsír közvetlenül hat a sejtekre, és úgy befolyásolja a máj és az izmok működését, hogy növeli a képességüket az ételekben lévő cukrok lebontására. És végül megvan a lehetősége annak is, hogy bizonyos magas zsírtartalmú tejtermékeknek, mint a sajtnak köszönhetően a mikrobák úgy kezdenek működésbe lépni, hogy javítják az inzulinreakciót és a cukorbetegség kockázatát is csökkentik.

Dr. Mozaffarian viszont nem arra szólítja fel az embereket, hogy elkezdjenek hatalmas mennyiségű, magas zsírtartalmú tejtermékeket fogyasztani, ha tartanak a cukorbetegség kockázatától. Több kutatást kell végezni azért, hogy az étkezési tanácsadásokban a zsíros tejtermékeket ajánlhassák az egészség megőrzése céljából. Ám az eddigi kutatási eredmények elegendőek arra, hogy a táplálkozási tanácsokban kihátráljunk a csupán zsírszegény tejtermékek ajánlása mögül – mondja a kutató. „Semmiféle bizonyíték nincs arra, hogy a zsírszegény tejtermékeknek csodás hatása van, arra viszont vannak már bizonyítékaink, hogy a cukorbetegség kialakulása szempontjából előnyösek a magas zsírtartalmú tejtermékek, miért ajánljuk mégis kizárólag csak az alacsony zsírtartalmúakat? Meg kell mondanunk az embereknek, hogy változatos tejtermékeket fogyasszanak, és töröljük az ajánlásokból a zsírtartalmat.”