Minél többet eszik ezekből, annál hosszabb ideig él

Fotó: pixabay.com

Ma már tudjuk, hogy a sok zöldség és gyümölcs fogyasztása egészséges, ám egy friss tanulmányból kiderült, hogy ha még többet eszünk ezekből, akkor az évente több millió halálesetet tud megelőzni.

Megavizsgálatot végeztek a londoni Imperial College kutatói, amelynek során 95 zöldség- és gyümölcsfogyasztással foglalkozó tanulmányt elemeztek. Az adatok összegzése során arra jutottak, hogy a világon összesen 7,8 millió korai halálesetet lehetett volna elkerülni, ha az emberek napi 10 adag zöldséget, gyümölcsöt ettek volna meg.

A kutatók a 10 adag alatt napi 800 gramm zöldséget és gyümölcsöt értettek. Összehasonlításképpen: egy közepes alma körülbelül 182 gramm.

Ha elegendő mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt eszünk, akkor csökkenthetjük a szívbetegség vagy a rák miatti idő előtti halálozás kockázatát. A kutatók azt valószínűsítik, hogy ha legalább napi 10 adagot eszünk a zöldségekből és gyümölcsökből, akkor 24 százalékkal csökken a szívbetegség kockázata, 33 százalékkal a stroke-é, 28 százalékkal a keringési betegségeké, 13 százalékkel a ráké és összességében 31 százalékkal a korai halálozásé azokhoz képest, akik nem esznek elegendő zöldséget vagy gyümölcsöt.

Fotó: Pixabay.com

A szívbetegségek kockázatcsökkentésével kapcsolatba hozott zöldségek és gyümölcsök közt szerepelnek olyan megszokott élelmiszerek, mint az alma, a citrusfélék és a leveles zöldségek: például a spenót. Más keresztes virágú zöldségek, mint például a brokkoli és a kelbimbó, valamint a paprika, a zöldbab a rák kockázatcsökkentésével hozható összefüggésbe.

A kutatók nem tudták kimutatni, hogy miért vezet a halálozás csökkenéséhez a zöldségek és a gyümölcsök nagyobb adagban történő fogyasztása, de az biztos, hogy ezekben a termékekben néhány alapvető tápanyag javítja az egészséget. „A zöldségekről és a gyümölcsökről kimutatták, hogy csökkentik a koleszterinszintet, a vérnyomást, és javítják a véredények egészségét, és hozzájárulnak az immunrendszer egészséges működéséhez” – mutatott rá közleményében Dagfinn Aune, a londoni Imperial College Általános Egészségügyi Karának munkatársa. „Ez vélhetően a bennük lévő tápanyagok komplex hálózatának köszönhető. Például sok antioxidáns van bennük, ami csökkentheti a DNS-károsodást, és ez a rák kockázatcsökkenéséhez vezethet.” A kutatási jelentést az International Journal of Epidemiology című folyóiratban közölték.

Ám vajon mennyire életszerű, hogy az embereket rávegyük, hogy napi 10 adag zöldséget, gyümölcsöt egyenek meg? Ha figyelembe vesszük, hogy az amerikaiaknak csupán 18 százaléka eszi meg az ajánlott gyümölcsmennyiséget és 14 százalékuk a javasolt zöldségmennyiséget, akkor ez valóban nagy kihívásnak tűnik.