Ezért eszünk, mikor nem vagyunk éhesek - és így tehetünk ellene

Fotó: pixabay.com

Aligha lehet ember, aki az elmúlt két hétben ne evett volna legalább egyszer olyankor is, amikor egyáltalán nem volt éhes, vagy már teljesen jóllakott. Mi az oka ennek, és mit tehetnek azok, akik rendszeresen a túlevés csapdájába esnek?

Tivornyázó evés

Ez azt jelenti, hogy általában képesek vagyunk kontrollálni az étkezéseink során elfogyasztott adagokat, de néha elveszítjük az önuralmunkat, és hatalmas adagokat kebelezünk be. Ezt nevezzük tivornyázó evésnek, amelyet nagyon sokan csinálnak.

Ezt nevezhetjük falásnak is, ekkor rövid idő alatt hatalmas adagokat falunk be, és ekkor általában nem egészséges ételeket eszünk. A tivornyázó evés káros az egészségre, különösen cukorbetegek számára.

Érzelmi evés

Sokan esznek, amikor szomorúak, mérgesek, stresszesek, levertek, magányosnak érzik magukat vagy éppen tartanak valamitől. Az érzelmek, különösen ezek erőteljesen serkenthetik az evési hajlamot.

Fotó: Pixabay.com

Ha ön érzelmi evő, akkor meg kell tanulnia, hogy milyen más módszerekkel reagáljon az érzelmeire. Az érzelmi hatások általában nem tartanak sokáig – általában 10 perctől egy óráig -, tehát ilyenkor tartózkodnia kell az evéstől egy rövid ideig, amíg az érzelmi vihar elmúlik, például ilyenkor érdemes elmenni egy 10 perces sétára a környékre.

Éjszakai evés

Sokak számára a vacsora csak a kezdete az esti, éjszakai evésnek. Semmi gond nincs a vacsorát követő néhány órával későbbi egészséges nassolással, például a gyümölccsel, a sima (tehát natúr) pattogatott kukoricával vagy egy dzsemmel megkent teljes kiőrlésű pirítós kenyérrel. Az viszont már problémás, ha este vagy éjjel sokat eszünk, különösen olyan ételeket, amelyekben sok a telítetlen zsír, a só, és magas a kalóriatartalmuk, mint például a sütemények, a csipszek, teljes zsírtartalmú jégkrémek, a szendvicsek vagy az ebédmaradék.

Ha az éjszakai evés önre jellemző probléma, akkor próbálja meg a napi kalóriamennyisége java részét napközben elfogyasztani. Estére pedig csak valamilyen könnyű, egészséges rágcsálni valót hagyjon.

csere

Ez segít a tivornyázó, az érzelmi vagy az éjszakai evés megfékezésében

- Egyen naponta háromszor – reggel, délben, este –, így sosem lesz túlzottan éhes.

- Ne tartson otthon falásra csábító ételeket. Ha tudja magáról, hogy tivornyázó evő, akkor azt is tudja, hogy a falási rohamok idején mit szokott enni. Gyakran csábítanak falásra a kekszek, a sütik, jégkrémek és a csipsz.

- Készítsen egy listát a napi aktivitásáról. Itt van néhány példa:

  • Séta vagy más, kedvelt mozgásforma naponta legalább 10-15 percig.
  • Beszélgessen olyan barátjával, aki szívesen segít kontrollálni az érzelmeit.
  • Csináljon olyasmit, amit élvez, például olvasson, zenéljen vagy hallgasson zenét, játsszon a gyerekeivel vagy az állataival, végezze kreatív kézimunkát vagy vegyen egy hosszú, forró fürdőt.

Ha ezek az étkezési szokások rendszeressé válnak, akkor mindenképpen kérjen tanácsot orvosától.