Ünnepélyesen fogadom, hogy kevesebbet stresszelek!

Fotó: Pixabay.com

Az az egyik legnagyobb probléma az újévi fogadalmakban vállalt stressz-szint csökkentésével, hogy ez olyan elvont dolog. Segítünk abban, hogy melyek azok az apró lépések, melyek csökkentik a feszültséget az életünkben.

A magasabb stressz-szinttel élő embereknek több gyulladás van az artériáiban, ami nagyobb kockázatot jelent a szívbetegségekre.

Kutatók 293 ember agyi artériáinak a képét vizsgálták meg. Azt találták, hogy stressz aktivitás az agy amygdalának nevezett területén – amely az érzelmekért felelős – összekapcsolódik azzal, hogy az illetőnek mennyi gyulladás alakul ki az artériáiban. Az artéria gyulladása fontos okozója az érelmeszesedésnek, ami a szívroham és a stroke fő okozója. A sok stresszt átélők 35%-ának alakult ki valamilyen kardiológiai eseménye a kutatási időszak öt éve alatt. A kevés stresszt elszenvedőknek mindössze 5%-a szenvedett el valamilyen szívbetegséget.

Mivel legtöbbünknek nincs lehetősége egyik napról a másikra csak úgy kilépni munkahelyéről, ezért rendkívül fontos, hogy megtanuljuk azokat a technikákat, amelyekkel csökkenthetjük a napi feszültség mérgező hatását.

Mondjunk valamire nemet minden héten

Egy egyszerű „sajnos, nem” hasznos segítség lehet. Rendszeresen túlhajszoljuk magunkat, és a saját szükségleteinket mások igényei mögé helyezzük. Néha mondjunk nemet. Ettől nem leszünk értéktelenebbek.

Csináljunk magunknak minden nap szabadidőt

Törekedjünk arra, hogy legalább naponta egyszer lazítsunk egy kicsit. Csukjuk be a szemünket és vegyünk 10 mély lélegzetet az irodánkban, állítsunk össze egy nyugtató zenékből álló listát az ingázásunk idejére.

Próbáljunk valahogyan lazítani, meditálni

A meditáció az agyunk vírusirtó szoftvere, észleli a stresszt és megakadályozza, hogy az befolyásolja a fizikai és a lelki egészségünket.

Fotó: Pixabay.com

Egy 2013-as kutatásban azt találták, hogy azoknak a felnőtteknek a szervezetében alacsonyabb volt a cortisol nevű stressz hormon szintje, akiknek megtanították a meditáció alapjait. Ha pedig álmatlanságban szenved, akkor az altató meditáció segíthet hamar álomba merülni.

Töltsük fel az energiakészleteinket

Egy 2015-ös egyesült királyságbeli kutatásban kimutatták, hogy az a fő oka annak, hogy az emberek nem tudnak változatni az életmódjukon, hogy túl fáradtak a koncentráláshoz. Megmutatjuk, hogy miként összpontosítsunk egy nagyszerű évre.

Jegyezzük fel, hogy mikor voltunk a nap folyamán a legfáradtabbak

Ha egyszer rájöttünk, hogy valamely étkezés vagy tevékenység különösen álmossá tesz, akkor könnyebb ezen változtatni. 

Írjunk "Mit ne csináljunk" - listát is

Miután megírtuk a napi teendők listáját, kérdezzük meg magunktól, hogy melyik feladatot kell mindenképpen elvégeznünk – és melyek kevésbé realisztikusak vagy lényegtelenebbek.

Fotó: Pixabay.com

Ez alá írjuk le a mit ne tegyünk című listát is. Húzzunk vonalat a két lista közé, ezzel tudatosítva, hogy kerülnünk kell az energiapocsékoló tevékenységeket.

Írjuk fel a lefekvés idejét

A legtöbbünk nem úgy gondol az alvásra, mint amikor aktívan csinálunk valamit, tehát nem tervezzük meg. Ha azonban beleírjuk a naptárunkba, akkor hangsúlyt kap! Ugyanúgy, mint az edzésre vagy a munkahelyi tárgyalásokra betervezett idő, az alvással töltött idő is napirendi ponttá, szentté válik.

A munkahelyi stressz okozta egészségügyi kockázatok a magyar munkavállalók több mint negyedét érintik, az ebből fakadó költségeket, az egészségkárosodás mellett a gazdaságnak okozott károkat évente 440 milliárd forintra becsülik.

Stressz hatására az adrenalin mellett a kortizol hormon szintje is megemelkedik, aktiválja a szervezet megküzdéshez szükséges erőforrásait, az immunrendszer ugyanakkor gyengülni kezd. A mellékvese idővel nem lesz képes elegendő kortizolt termelni, és ennek komoly egészségügyi kockázatai lehetnek.

Az előbbi praktikák alkalmazásával többet tudunk pihenni, nyugodtabban dolgozni és hatékonyabban tudunk fellépni a napi stressz ellen!