A hétvégi sportolás is védi az egészségünket

Fotó: Pixabay.com
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Már az is jó hatású, ha csak a hét végén sportolunk: akik heti egy vagy két edzést iktatnak be az életükbe, azok körében is alacsonyabb a bármilyen okból, illetve szív- és érrendszeri, illetve daganatos betegség miatt bekövetkezett halálozás kockázata.

Az Egészségügyi Világszervezet szerint az egészségünk megőrzéséhez 18 és 64 év között heti 150 perc mérsékelt intenzitású, vagy 75 perc magas intenzitású aerob edzésre volna szükségünk. Ha ezt az időtartamot nagyjából egyenletesen elosztjuk heti több alkalomra, az csökkenti a szív- és érrendszeri, illetve daganatos betegség miatt, vagy bármely más okból bekövetkező halálozás kockázatát. Az azonban eddig nem volt tisztázott, hogy ha ezt az időtartamot heti egy vagy két alkalomra sűrítjük össze, ahogyan azt a „hétvégi harcosoknak” nevezett alkalmi sportolók teszik, az vajon ugyanezekkel az előnyökkel jár-e.

Az inaktívaktól a rendszeresen sportolókig

Dr. Gary O'Donovan, a brit Loughborough Univserity munkatársa és kollégái 1994 és 2012 közötti angliai és skóciai egészségügyi felmérések 63 591 résztvevőjének adatait elemezték, hogy erre a kérdésre választ kapjanak. A nyilvántartásokból az is kiderült, kik voltak azok a résztvevők, akik időközben elhunytak, a kutatók pedig megpróbáltak kapcsolatot találni a sportolási szokások, illetve a bármely okból, valamint szív- és érrendszeri, illetve daganatos betegség miatt bekövetkező halálozás között.

Fotó: Pixabay.com

A résztvevők legalább 40 évesek voltak, hogy kizárható legyen a veleszületett indokból bekövetkező szívhalál. A kutatások során kérdezőbiztosok gyűjtöttek adatokat a résztvevőknek az elmúlt 4 hétre jellemző edzési szokásairól, és más házi tevékenységeiről.

Bármilyen sport jobb, mint a tétlenség

Az eredmények azt mutatják, hogy bármilyen sport jobb, mint inaktívnak lenni.
A 63 591 résztvevő körül 8802 hunyt el bármilyen okból. 2780 résztvevő halálát szív- és érrendszeri betegség, 2526-ét pedig daganatos betegség okozta. A különböző változók mentén korrigált adatokból az derül ki, hogy a bármely okból bekövetkező halálozás kockázata a hétvégi sportolók körében 30 százalékkal alacsonyabb volt, mint az inaktívak körében.

A szív- és érrendszeri betegség miatt bekövetkező halálozás kockázata 40 százalékkal, a daganatos betegség miatti halálozás kockázata pedig 18 százalékkal csökkent. Az elégtelen aktivitású résztvevők kockázatát az inaktívakéval összehasonlítva is hasonlóak az eredmények: a bármely okból bekövetkező halálozás kockázata 31 százalékkal, a szív- és érrendszeri betegség miatt bekövetkező halálozásé 37 százalékkal, míg a daganatos betegség miatti halálozás kockázata 14 százalékkal csökkent.

Fotó: Pixabay.com

Az inaktívakkal összehasonlítva a rendszeresen sportolók körében 35 százalékkal kisebb volt a bármely okból, 41 százalékkal kisebb volt a szív- és érrendszeri betegség miatt, és 21 százalékkal kisebb volt a daganatos betegség miatti halálozás rizikója.

Még nincs rá magyarázat

A kutatók szerint a vizsgálat legérdekesebb következtetése, hogy heti 1-2 alkalom mérsékelt, vagy erős intenzitású fizikai aktivitás is elég ahhoz, hogy jelentősen csökkentse a bármely okból, illetve szív- és érrendszeri, vagy daganatos betegség miatt bekövetkező halálozás kockázatát, holott ez nem felel meg a fizikai aktivitásra vonatkozó jelenlegi iránymutatásoknak. A kutatás arra is fényt derített, hogy a hétvégi sportolás ugyanolyan hasznos a férfiak, mint a nők számára.

A kutatásról

A résztvevőket edzési szokásaik szerint 4 csoportra osztották: az inaktívak (nem számoltak be sem mérsékelt, sem magas intenzitású edzésről), elégtelen aktivitásúak (kevesebb mint heti 150 perc mérsékelt, illetve 75 perc erős intenzitású edzés), rendszeresen aktívak (legalább 150 perc mérsékelt vagy 75 perc erős intenzitású edzés 3 vagy több alkalomra elosztva) és a hétvégi harcosok (legalább 150 perc mérsékelt vagy 75 perc erős intenzitású edzés egy vagy két alkalomra elosztva).

Fotó: pixabay.com

A résztvevők átlagos életkora 58,6 év volt, 45,9 százalékuk férfi, 44,1 százalékuk nő volt. A kutatás kezdetekor 39 947 személy (a résztvevők 62,8 százaléka) volt inaktív, 14 224 (a résztvevők 22,4 százaléka) volt elégtelen aktivitású, 2341 személy (3,7 százalék) tartozott a „hétvégi harcosok” csoportjához, míg 7079 személy (11,1 százalék) rendszeresen aktívnak minősült. A csoportok átlagos testtömegindexe hasonló volt egymáshoz.

A hétvégén edzők 45,0 százaléka heti egy alkalomra sűrítette össze a hetente ajánlott mozgás-időtartamot, míg 55,0 százalékuk két alkalomra osztotta el. A hétvégi harcosok csoportjának jó részét férfiak tették ki. Az inaktív résztvevők idősebbek voltak, és nagyobb valószínűséggel dohányoztak, volt krónikus betegségük, és végeztek szakképzettséget nem igénylő munkát.

Míg a hétvégén sportolók átlagosan heti 300 percet töltöttek mérsékelt vagy erős intenzitású edzéssel, szemben a rendszeresen aktív résztvevők heti 450 perc mozgásával, a hétvégi csoport tagjai az edzésidő nagyobb százalékát töltötték erős intenzitású sportolással.