Így kezdjen neki a mozgásnak, ha túlsúlyos

Fotó: pixabay.com

Az obezitás, azaz a túlsúlyosság társadalmunk egyik fő egészségügyi problémája, mely nem csak önértékelési gondokat okozhat, de olyan betegségek kialakulásában játszik fő szerepet, mint az inzulinrezisztencia, a 2-es típusú cukorbetegség, a magasvérnyomás és az egyéb kardiovaszkuláris betegségek. A súlyfelesleg leadásában fontos pillér a személyre szabott diéta és mozgásprogram, ám az edzést nagy óvatossággal szükséges elkezdeni, ha az illetőn nagyobb zsírréteg halmozódott fel.

Fizikai aktivitással a túlsúly ellen

Már régóta ismert tény, hogy a fogyás elősegítése érdekében fontos szerepe van a megfelelő diéta mellett a rendszeres, személyre szabott mozgásnak - ez nem csupán a súlyfelesleg leadására kínál megoldást, de a túlsúlyból adódó egészségi problémák gyógyítására is alkalmas – hívja fel a figyelmet Csontos Szabolcs, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája. A legtöbben azonban hirtelen ötlettől vezérelve, a kelleténél nagyobb intenzitással és súlyokkal kezdenek neki az edzéseknek, ami nemcsak megnöveli a sérülésveszélyt, de a fogyást is hátráltatja. Sokan ugyanis nem tudják ugyanis, hogy a testsúlycsökkentés szempontjából a mozgásmennyiség fontosabb, mint a mozgásintenzitás.

Fotó: Pixabay.com

Túlsúly esetén a szervezet már alapból le van terhelve, ezért fontos, hogy az illető forduljon személyi edzőhöz ahelyett, hogy magától kezdene neki az életmódváltásnak.

Fontos az állapotfelmérés

Még mielőtt bárki is rendszeres mozgásra adná a fejét, érdemes azt megelőzően egy állapotfelmérésen részt venni. Ez a túlsúllyal rendelkezők esetében kiemelten fontos, hiszen egy ilyen vizsgálat alkalmával lehet csak tisztába kerülni a pontos és részletes egyéni paraméterekkel (zsigeri zsír aránya, fittségi állapot, keringési rendszer erőssége, izomerő). Ezek ismeretének azon túl, hogy a személyre szabott mozgásprogram összeállításában van nagy szerepe, az utánkövetésben, a fejlődés mértékének megállapításában van jelentsége.

Ráadásul így elkerülhető az, hogy a fogyásban is nagy jelentőséggel bíró rezisztencia edzéseknél túl nagy súlyokat használjon az illető.

Ne terhelje túl magát, tartsa be a fokozatosság elvét

Csontos Szabolcs, az Életmód EgészségPontok mozgásterapeutája szerint a nagyobb súlyfelesleggel rendelkezőknek fokozott óvatossággal szabad mozogniuk a rosszullét elkerülésé érdekében, valamint az esetleges sérülésveszély miatt. Ennek oka, hogy a túlsúlyosak erőnléte és állóképessége sem megfelelő, ráadásul a zsírfelesleg már önmagában is extra terhet ró a szívre, az ízületekre és az egész keringési rendszerre. Éppen ezért érdemes személyi edző segítségét kérni, aki olyan fokozatos terhelésű edzéstervet állít össze, melynek betartásával nem fog lesérülni vagy 10 perc után levegőért kapkodni.
„Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy túlsúly esetén nem ajánlott a kocogás mivel amellett, hogy túlterheli a térdízületet, ami sérüléshez/ízületi problémákhoz vezethet, túl fárasztó is, és nagyon gyorsan túl magasra emelheti a pulzusszámot. Helyette a kerékpár sokkal praktikusabb” - mondja a mozgásterapeuta, aki hozzátette, hogy a fogyásban a súlyzós edzéseknek is nagy szerepük van.

fotó: pixabay.com

„Ez csökkenti ugyanis a 2-es típusú cukorbetegség, csontritkulás, daganatos megbetegedések, elhízás kialakulását. A testi folyamatok befolyásolásán felül oldja a stressz-, depresszió-, szorongás tüneteit, emellett a szellemi funkciókat is javítja. Fokozza továbbá az ízületek stabilitását, gyorsítja az anyagcserét, csökkenti a vérnyomás, valamint javítja a testtartást, és az ízületi fájdalmak kialakulását is csökkenti, ezért hiba lenne ezt az edzéstípust kihagyni” - magyarázza a szakember.