Mi tudja megzabolázni a kínzó éhséget?

Fotó: pixabay.com
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Megoldás lehet a tanulás utáni éhségérzet leküzdésére egy 15 perces kiruccanás a futópadra? A Medicine & Science in Sports & Exercise című folyóiratban megjelent friss tanulmány szerint egy rövid, de intenzív edzés meg tudja fékezni a kínzó éhséget, ami rendszerint követi a kihívást igénylő szellemi tevékenységet.

Mindenkinek ismerős az agyunk által kiadott falási parancs, aki már rendelt pizzát egy sokáig elhúzódó táblázatkezelős munka vagy egy hosszadalmas jelentés leadása után. „A szellemi munka az agy energiaforrásait használja, és az agy ezután kiadja a jelzést az energiapótlásra” – magyarázza Dr. William Neumeier, a birminghami Alabama Egyetem posztdoktori programjának alkalmazottja. „Ha étel van a közelben, akkor az agy ezt arra fogja használni, hogy feltöltse magát energiával. És ez pedig túlevéshez vezethet.”

Dr. Neumeier és kollégái azt feltételezik, hogy a fizikai aktivitás ellensúlyozza az evési parancsot: „Az edzés, különösen az intenzív testmozgás megemeli a véráramban a felhasználható energiát, és átmeneti ideig teltségérzetet okoz” – mondja Dr. Neumeier. A kutatók azt feltételezték, hogy az agy az energiahiányát a testedzés termékéből – a glükózból és a laktátból – fedezi, és így megállítja a további élelem utáni sóvárgást.

Fotó: pixabay.com

Az elméletük tesztelésére 38 önkéntesen jelentkező, egészséges kollégiumi diáknak pizzát kínáltak (hogy lássák, mennyit esznek normál körülmények között). Egy másik napon arra kérték őket, hogy foglalkozzanak 20 percig bonyolult matematikai és szövegértelmezési feladatokkal, hogy kifárasszák az agyukat. Ezek után az egyik csoport 15 percig pihent, míg a másik csoport intervallumos edzést tartott futópadon. Ezután a kutatók pizzát szolgáltak fel nekik, és feljegyezték, mennyi kalóriát fogyasztanak az önkéntesek.

Az eredmények alátámasztották a kutatók várakozását: „A szellemi munka 100 kalóriával növelte az élelmiszer-bevitelt, ha nem volt a szellemi munka és az étkezés között intenzív edzés” – nyilatkozta Dr. Emily Dhurandar, a tanulmány társzerzője, és a birminghami Alabama Egyetem adjunktusa. „Azoknál viszont, akik tornáztak tanulás után, nem emelkedett a szellemi munka következtében a bevitt élelmiszer mennyisége.”

További kutatások szükségesek ahhoz, hogy megvizsgálhassák a különböző típusú, hosszúságú és intenzitású edzések hatását. De ezek az eredményei is segítéségre lehetnek a munkamániásoknak abban, hogy leadjanak néhány kilót. „Azok, akik éhesnek érzik magunkat egy szellemileg kimerítő munka után, építsenek be a napirendjükbe a szellemi munka után egy jó kis intenzív edzést, hogy megfékezzék az étvágyukat” – mondja Dr. Dhurandar.

Tehát legközelebb, amikor kihúzunk a listánkról egy nagyobb munkát, a futócipőnk után nyúljunk, ne a chipses zacskó után, és elfelejthetjük a farkaséhséget.