Mozogj télen is!

Fotó: Pixabay.com

Télen nagyon keveset vagy egyáltalán nem sportolunk, pedig a mozgás a téli hidegben is örömteli esemény.
 

A tél beköszöntével többségünk felhagy a rendszeres szabadtéri mozgással: a hideg, szürke hétköznapokat leginkább az otthon melegében, a családdal töltjük. Főként a karácsony a téli bevackolás – és persze a „nagy családi evések” – időszaka. Ez rendjén és helyén való, ám közös családi kikapcsolódásra télen is számos lehetőség nyílik, ráadásul a mozgás egészségre gyakorolt jótékony hatása mellett páratlan - havas, jeges - élményekkel gazdagodhatunk.

Gyermekkori emlékeink – pl.: az első szánkózás, korcsolyázás, síelés vagy hokizás egy életre megmaradnak, és szívesen idézzük fel őket akár magunk, akár mások szórakoztatására: gyermekeinkkel, unokáinkkal, barátainkkal együtt kacagunk csetléseinken, botlásainkon. Ezeknek az élményeknek nem feltétlenül kell a feledés homályába veszniük, hiszen mindezek megismételhetőek, és akár motiválhatnak bennünket a mozgás, mint életforma felé. Mindemellett egyre több téli sportág és lehetőség válik itthon is elérhetővé.

A tél hosszú, de szerencsére nálunk sokkal több a napsütéses nap ezekben a hónapokban, mint a zimankó, és ilyenkor is öröm a szabadban mozogni, kirándulni. Ha van hó is, megsokszorozódnak a téli mozgás lehetőségei: lehet síelni, szánkózni, korcsolyáznia, havas tájakon túrázni. Ilyenkor szervezetünk a hideg levegő és a mozgás hatására több hőt termel, a mozgás tehát szó szerint felmelegíti a testet és a lelket. Olyan érzést élhetünk át télen, amilyet egyetlen évszakban sem.

Ez a téli mozgás igazi, semmivel sem összehasonlítható hozadéka, amely elsősorban a testben a hideg és a mozgás hatására végbemenő biokémiai folyamatok összességének eredménye. Az már tudatos része a folyamatnak, hogy ezt az eufóriát megtapasztalva újra és újra át szeretnénk élni a páratlan élményt. Nem véletlen, hogy egy hosszú téli hétvége a hegyekben szinte kicseréli az embert. Persze nem kell feltétlenül hegyekbe menni, vagy sílécet kötni a talpunkra, hiszen a lényeg: a friss téli levegő és a tudatosan felépített mozgás együttese nyújtja az igazi örömöt!

A téli regenerálódásnak különösen a tél második felében, januárban és februárban van jelentősége, mert akkor már kimerülnek testünk tartalékai. Így van ez most is: elegünk van a hidegből, a sötétből, de a már hosszabbodó nappalok és a több fény is segít bennünket. A tudatosan tervezett és kivitelezett téli mozgásra minden embernek szüksége van. Nem érdemes az időjárásra, a hidegre fogni a téli lustaságot.

Mennyit is sportoljunk télen?

Ha az egészséges test és lélek szükségleteit nézzük, akkor azt mondhatjuk, amennyi csak belefér. Természetesen más mennyiségben gondolkodhatnak a profi sportolók és másban az amatőrök, mást engedhetnek meg maguknak a csúcsvezetők és mást a nyugdíjasok, mást a diákok és a fiatal családosok, mást az egészségesek és mást a beteg emberek.

A szabadban és hidegben végzett mozgás jótékony hatását, a téli mozgás örömét érdemes hangsúlyozni, ezzel párhuzamosan vagy egymást felváltva hasznos és jó, ha télen is úszunk, tornázunk, vagy bármilyen teremben végezhető sportot is űzünk. Kedvünktől és persze időjárástól függően a bent és a szabadban végzett mozgás kombinációja a legeredményesebb testnek és léleknek egyaránt.