Van egy edzésmódszer, mely meghosszabbítja az életet

Fotó: pixabay.com

Bármilyen edzés jót tesz az egészségünknek. Ám egy friss kutatásból kiderült, hogy egy bizonyos edzésmódszer, a nagy intenzitású intervallum edzés javíthatja a sejtekben zajló életkor előrehaladtával romló folyamatokat.

A nagy intenzitású intervallum edzés azt jelenti, hogy az edzés során pár másodperctől pát percig terjedő szakaszban az intenzitást addig emeljük, amíg a szívritmusunk eléri csaknem a csúcsát, majd lazább, pihenő szakasz következik, és ismét jön az intenzív szakasz, és ez így folyik néhány cikluson keresztül.

A Cell Metabolism című folyóiratban publikálták a tanulmányt, amelyben a kutatók egy fiatalabb (18-30 éves) és egy idősebb (65-80 éves) személyekből álló csoportnak megmérték a testtömegindexét és az inzulin érzékenységét. A vizsgálati alanyokat ezután három csoportra bontották, amelyekben különböző edzésmódszereket követtek.

Az egyik csoport nagy intenzitású intervallum edzést végzett kerékpárral, egy másik csoport súlyemeléssel rezisztencia edzést végzett (amelynek során az izmok összehúzódását súlyzókkal fokozzák), míg a harmadik csoport a két módszert kombinálta.

A kutatás végén újra megmérték a résztvevők értékeit, és azt találták, hogy mindegyik edzésmódszer növelte a résztvevők fittségét, és javította az inzulin érzékenységét. Nem okozott meglepetést, hogy az erősítő edzés volt a legjobb módja az izomtömeg növelésének. A nagy intenzitású intervallum edzés és a kombinált módszer az oxigénfelvevő képességet javította a férfiak és a nők körében egyaránt.

Fotó: Pixabay.com

Ám a sejtek a nagy intenzitású intervallum tréningből profitálták a legtöbbet. A kutatók azt találták, hogy ez a módszer segítette legjobban az izomsejtek mitokondriumaiban az életkor előrehaladtával romló folyamatokat jó irányba terelni.
A mitokondriumok a sejtek erőművei, amelyek energiamolekulákat termelnek, a nagy intenzitású intervallum edzés a sejtek fehérjetermelését is javította, ami fontos a szervezet normális működéséhez. Ám ez a fehérjetermelési folyamat romlik az idősödés során – tehát a folyamat javítása nagyon jó eredmény. Ráadásul a kutatók mindkét életkori csoportban hasonló javulást állapítottak meg.

Bár ezek még korai kutatási eredmények, ám bepillantást engednek abba, hogy az edzés minként javítja az egészségi állapotot - az idősebbek körében is.